Kan jag få en NCS kod för era kulörer?

Hej,
Går det att få NCS system kulör på er färg 2 Strå, från foldern ad.natur?
Hade tänkt måla köksluckor i den färgen.
Vänliga hälsningar
Gith Hagrydh

Kommentarer

  • Hej Gith

    Tack för din fråga.

    När vi skapar våra egna kulörer så hämtas inte dessa från den redan befintliga färgkartan med NCS kulörer utan skapas av våra egna kulörexperter.
    Därmed har sällan våra kulörer sällan exakt på samma värde som NCS-, dvs de kan ligga nära flera olika NCS-kulörer eller tex ligga mellan två av dem.
    Ser vi dock till vilken kulör som i NCS -Färgkarta som är mest lik så är det för 2 Strå NCS S1010-Y10R .

    NCS systemets färgkarta innehåller nämligen enbart en bråkdel av de kulörer som vi med ögat kan uppfatta.

    Det kan därmed finnas synbara skillnader mellan 2 Strå och NCS-kulör.
    Om du inte har möjlighet att få ditt kök målat med vår kulör 2 Strå rekommenderar vi att du innan du beställer dina luckor jämför dessa två kulörer för att själv avgöra om eventuell differens är godtagbar.

    Om du har fler frågor eller undrar över något i vårt svar är du välkommen att kontakta oss igen.

    Hälsningar
    Christina
    Christina Alcro Kundcenter
  • Tack Christina för ditt snabba svar.
    Jag kollar och ser om det är stor skillnad.
    Mvh Gith Hagrydh
  • Kan jag få en NCS kod för era kulörer?
    Hej,
    Går det att få NCS system kulör på er färg Givakt eller den kod som ligger närmast om det inte går att få exakt.
    Hade tänkt måla köksluckor i den färgen.
    Vänliga hälsningar
  • Hej AnneMargeret

    Tack för din fråga.

    När vi skapar våra egna kulörer så hämtas inte dessa från den redan befintliga NCS färgkartan utan skapas av våra egna kulörexperter.
    Därmed hamnar våra kulörer sällan exakt på samma värde som NCS .

    Dvs de kan ligga nära flera olika NCS-kulörer eller tex ligga mellan två av dem.
    Givakt är mest lik NCS S5010-G30Y.

    NCS systemets färgkarta innehåller nämligen enbart en bråkdel av de kulörer som vi med ögat kan uppfatta. Och våra kulörer skiljer sig därför ibland från den kulör som i NCS är mest lik och vi rekommenderar att du jämför dem båda för att se den avvikelse som här finns.

     Om du har fler frågor eller undrar över något i vårt svar här är du självklart välkommen åter.

    Hälsningar

    Christina Alcro Kundcenter
  • Hej, jag målade om vårt hus för några år sedan med Alcro Bestå Täckfärg, kulör: Kobbe 156. På  burkarna står:
    Bestå Täckfärg Anmärkning CH
    Brytbas A, Burkstorlek 9l
    Recept: CH 26,0, RX 3.0 YX 46,0

    Går det att få den närmaste NCS kulören på denna? Jag är ute efter finsnickerifärg i just samma kulör (Kobbe 156)
    Mvh
  • Hej Mikael

    Tack för din fråga.
    Du kan få 156 Kobbe tillblandad i alla våra produkter och då även för snickerier, både för inomhus och utomhus.
    Som vi tidigare i vår forumtråd här nämner så skiljer det ofta mellan våra kulörer och de kulörer som är utplockade i NCS färgkarta.

    Om du vill att din snickerifärg ska få exakt samma nyans så är det just 156 Kobbe som din snickerifärg behöver tillblandas till istället för den kulör i NCS systemets färgkarta som är mest lik vilken för kobbe är S2502-Y

    Ett tips att tänka på om en kulör man målat med utomhus ska användas inomhus
    :
    Kulörupplevelsen av kulörer skilja mellan inomhus och utomhusmiljö. Detta då det naturliga ljuset, de kulörer som finns i dessa närhet och storleken på ytan kulören målas på kan påverka.
    Lite samma effekt som att man behöver gå ut utomhus och se de kulörprover man ämnar måla med utomhus för att verkligen se ur de upplevs.

    Vi rekommenderar dig därför att om detta är inomhus du önskar måla testar Kobbe med hjälp av att måla upp en provburk eller kulörprov på plats där den ska målas.
    Då ser ni om den behöver justeras mot ev ljusare nyans för att inomhus återges lika som den upplevelse ni har av den utomhus på er fasad.

     Om du har fler frågor eller undrar över något i vårt svar här är du självklart välkommen åter.

    Hälsningar

    Christina Alcro Kundcenter

  • Jag undrar vilka ncs-koder som era svarta färger ligger närmast? Att få ncs-koderna ger mig en vägledning i om det t ex är en kall eller varm nyans av svart.Jag vill jämföra era svarta färger 469 Lava, 468 Skiffer och 407 Åska med Jotuns Brunsvart som har ncs 8501-G90Y, och Naturligt svart S8500-N.
    Tack på förhand!
  • Hej Lena

    tack för din fråga.
    Precis som du nämner så är dessa NCS de NCS kulörer som ligger närmast och skillnader kan förekomma. Därför viktigt att vid köp av din färg uppge rätt kulörnamn för exakt rätt nyans.

    Men för att se åt vilket håll de "sticker" kulörmässigt funkar dessa bra.

    469 Lava- NCS S8502-Y
    407 Åska- NCS S8000-N
    468 Skiffer- NCS S7502-Y

     Om du har fler frågor eller undrar över något i vårt svar här är du självklart välkommen åter.

    Hälsningar

    Christina Alcro Kundcenter