Hur vet jag vilken glans det är på färgen?

Jag ska lämna in några möbler på sprutlack och vill att de ska matcha övriga snickerier som jag målat med Servalack. Vad ska jag säga till lackfirman för att få samma glans på allt?

Kommentarer

  • Hej!

    tack för din fråga.

    Servalac finns i tre olika glanstal: matt, halvblank och blank. Om du ser på den burk du målat med så är detta angivet, tex halvblank.

    Om du inte har kvar din burk och inte vet vilken typ av glans som det målats med sedan tidigare kan du alltid ta med en del in till butik. Hos alla våra återförsäljande butiker finns uppmålade glansprover. Där kan du då jämföra och då enklare få hjälp att avgöra vilket glanstal som användes.
    Här finner du butiker som kan hjälpa dig​​​

    En färgs glansgrad anges och graderas från 1 till 100 och fördelas så här:

    1-5 helmatt
    6-10 matt
    11-30 halvmatt
    31-60 halvblank
    61-90 blank
    90-100 högblank

    Om du har fler frågor eller undrar över något i vårt svar ¨å är du självklart välkommen åter.
    ha en fin dag.

    Hälsningar

Inlägget är stängt för ytterligare kommentarer.