Hur mycket färg behöver jag köpa? Hur många liter färg går åt?

Jag ska måla ett rum i min lägenhet som är ungefär 15 kvm stort. Hur mycket färg går åt för att måla mina väggar i det rummet med väggfärg?

Kommentarer

  • Hej David,

    tack för din fråga!

    För att beräkna åtgång på din färg behöver du först räkna ut ungefär hur många kvadratmeter vägg det är som skall målas.

    Många gör misstaget att här att de beräknar åtgången utifrån golvytans storlek som i ditt fall här är 15 kvadratmeter.
    Enklast är att beräkna den totala kvadratmeterytan dina väggar (längden*höjden) och sedan dubbla denna (för två varv) .
     1 liter väggfärg räcker till ca 6-8 kvm . Tänk även på att du ska måla ytan två gånger med täckfärg för att få ett jämt och bra resultat.

    I våra Arbetsråd för inomhusmålning finner du tips och råd för att enkelt uppnå ett bra resultat. Här finner du även råd kring målning av andra ytor så som för tak , golv eller om dina väggar som du önskar måla sedan tidigare har en yta av tapet.

    Lycka till med din målning och om några frågor dyker upp på vägen så är du alltid välkommen åter!
    Hälsningar
    Lena
    Alcro Kundcenter