Hur målar jag om mitt vävspända papptak?

Hej
Jag har ett papptak som vi skulle vilja måla om. Jag tror det även kallas för vävspänt tak. Vilken takfärg ska jag använda mig av?

Kundfråga

Kommentarer

  • Hej

    Vävspända tak är mycket vackra men kan vara lite trixiga att måla om beroende på hur de tidigare målats och med vad.

    Dessa vävspända tak bör undvikas att vätas med vatten. Finns skador i den tidigare färgfilmen kan vatten lösa papp och det lim som finns i konstruktionen.

    För att minska denna risk rekommenderar vi att måla med Kraft Grundfärg .
    Kraft grundfärg är en lacknaftaburen helmatt alkydoljefärg som även kan användas som takfärg.
    Gravida och barn bör ej använda/vistas i bostaden vid målning med lacknaftaburna produkter.

    Här i denna länk finns mer information om Kraft Grundfärg.

    Är ert tak målat med en liknande alkydoljefärg sedan tidigare brukar det vanligtvis gå bra att måla om dessa tak.
    Alla konstruktioner har dock en begränsad livslängd så även för dessa tak.

    Om ert tak är behandlat med Limfärg eller har skador som behöver lagas ber vi er istället kontakta ett måleri eller återförsäljande butik som på plats kan göra en bedömning gällande hur taket kan behandlas.

     Om du har fler frågor eller undrar över något i vårt svar här är du självklart välkommen åter.

    Hälsningar

    Christina
  • Hej, vi har sprickor i vårt vävtak. Vi behöver måla om det. Undrar hur vi lagar sprickorna och vilken färg som är bra.
    Brukar det bli fint.
    Huset är från 1961 och taket likaså.

    Tacksam för svar.
    GUNBRITT Miller Husahr
  • Hej Gunbritt

    Tack för din fråga.
    Vi rekommenderar här att du kontaktar någon som arbetar med restaurering av dessa vackra tak. Ett tips är att i första hand kolla med din lokala återförsäljare vilka möjligheter som här kan finnas på din ort och vilka som har denna kunskap. De brukar ha en god lokalkännedom kring detta.

    Många gånger kan även din kommun ge tipps kring företag i området som arbetar med byggnadsvård etc.
    Dessa tak behöver tas om hand med varsam hand och hur dessa kan målas och repareras beror till stor del på både skick och vilken typ av färg de sedan tidigare målats med.

     Om du har fler frågor eller undrar över något i vårt svar här är du självklart välkommen åter.

    Hälsningar

    Christina Alcro Kundcenter