Måla fasaden grå

Söker en varm ljus grå färg som inte går i blått eller grön. Vad väljer jag?

Kommentarer

  • Hej Susanne

    Tack för att du väljer att ställa din fråga till oss.
    Självklart vill vi här tipsa lite om vad som är bra att tänka på när man vill färgsätta sin fasad i grått.

    Om du vill att dit hus ska ha en neutralt grå ton, välj en grå som tydligt drar mot gult.
    Om du istället väljer en på kulörprov mer neutral grå ton kommer fasaden upplevas blåaktig. Detta är extra tydligt för ljusa och medelmörka toner.

    Kulörer påverkas av sin omgivning och övriga kulörer som finns i naturen och från eventuella grannas hus.
    Därför kan kulörer ibland upplevas olika på olika platser.

    När ni funnit några favoriter , testa gärna dem genom att provmåla!
    Det gör ni enkelt med vårt provburksystem som finns hos återförsäljande butiker.

    Måla dock Inte direkt på fasaden, provburk kan innehålla annans sorts färg än den som ert hus sedan ska målas med.
    Måla istället upp på något som ni kan ställa mot er fasad och även förflytta runt i olika väderstreck.
    Då får ni den bästa inblicken för hur vald kulör kommer upplevas på plats.

    Här i vår färgkarta Vit, Grå och svarta Trähus
    https://www.alcro.se/Utomhus/Kollektioner/Vita-gra-och-svarta-trahus/,
    återfinner du bland andra kulörerna 155 Duva, 464 Sommarmoln och 156 Kobbe.
    Alla dessa har en varm ton med en dragning mot gult vilket vanligtvis ger en neutral och behaglig naturlig grå fasad.

    I naturen finns nästan enbart kulörer med varm ton och mer kulörta eller svala nyanser upplevs därför ofta just extra kulörta eller svala när de målas upp utomhus.
    Kanske kan någon av dessa passa till den grå fasadkulör ni tänkt er.

    Hos våra Återförsäljande butiker finns specialutbildad personal som är riktigt duktiga på att färgsätta. Boka gärna en tid med den som brukar färgsätta i just din butik. Då vet du att rätt person finns på plats vid ditt besök.
    Det brukar vara mycket uppskattat att ta hjälp av dem.

     Om du har fler frågor eller undrar över något i vårt svar här är du självklart välkommen åter.

    Hälsningar
    Christina Alcro Kundcenter
  • Hej Chistina!
    Vi har köpt 14 färgprover och det lutar åt Kobbe eller Sommarmoln.
    Känns som att vi är rätt ute efter ditt svar.
    Tack för svar på min fråga.
    Med vänlig hälsning, Susanne
  • Hej!
    Söker en fasadfärg för träfasader som är ljust grå-blå. Ska vi då gå med neutral grå? Eller vad ska vi välja.
    Mvh
    Maria
    Maria Wallmarker Kjell
  • Hej Maria

    Tack för din fråga.

    Det beror lite på hur mycket blå ton som önskas samt vilka andra kulörer som finns i er fasads omgivning. (Grannar , natur mmm )

    Jag vill rekommendera dig att med hjälp av vårt provburksystem testa någon eller några neutralt grå kulörer exempelvis vår Kallgrå eller Zink
    för att se hur de upplevs på er fasad.

    Måla dem gärna på något ni kan ställa upp och flytta runt mot er fasad .
    (Provmåla inte direkt på fasad då provburk kan innehålla annan typ av produkt än den som er fasad sedan skall målas med)

    Hur neutrala eller hur blå de upplevs kan variera beroende på vilka omkringliggande nyanser som finns i fasadens närhet. Efter det kan ni enklare utifrån er upplevelse av de ni testat finna fler förslag att testa om en ytterligare blå ton önskas.

     Om du har fler frågor eller undrar över något i vårt svar här är du självklart välkommen åter.

    Hälsningar

    Christina Alcro Kundcenter