Vilken Glans på väggfärg

Vilket glanstal rekommenderar ni att välja om jag ska måla väggar inomhus?

Kommentarer

  • Hej Pella

    Tack för din fråga.
    Valet av väggfärg styrs mycket utifrån hur du önskar att ytan ska se ut men även hur slitstark och avtorkningsbar du önskar ytan. Olika produkter har olika glanstal och funktioner.

    Det är mycket en smaksak att välja matthet för den väggfärg som ska målas. Vissa önskar riktigt helmatt och andra upplever inte detta som viktigt alls. Självklart spelar funktion och tålighet även stor roll.
    Vi ska i detta inlägg förklara lite mer kring detta.
    Dock vill vi rekommendera att för att kunna avgöra hur olika väggfärger ser ut och hur olika glanstal upplevs besöka återförsäljande butik  och titta på våra ytprover.

    Då kan man lättare skapa sig en uppfattning till vad man själv tycker är viktigt och vad man tycker bäst om för typ av yta.

    Den senaste åren har vi dock sett en trend att fler och fler uppskattar helmatt väggfärger då de tenderar att återge kulörer på ett djupare vis än de produkter som har ett högre glanstal.
    Denna efterfrågan har gjort att vi sett ett behov att väggfärger som både har en bra tålig yta men som ändå är helmatt.

    Vilken typ av yta ska målas och vilket krav på tålighet krävs för den yta som skall målas.
    Kräver ytan en mer tålig yta som kommer behövas torkas av ofta och mer frekvent eller där man ofta når i ytan ofta. Tex i hallen där barnen sparkar av sig skor eller i köket där diskmaskinen står i nära anslutning till målad vägg etc. Då kanske man ska fundera kring om de väggfärger som har lite högre ca 20 glanstal så som Tålig täckfärg .

    Är ytan mer likt vardagsrum med stora målade ytor som är i blickfånget men där slitaget och utsattheten för de målade väggarna är mindre, kan kanske en helmatt yta kan fungera lika bra.

    Väljer man de mattare väggfärgerna finns dock ytterligare möjligheter att välja mellan.

    Önskar man en riktigt matt yta men som ändå behåller en bra och ändå lite tåligare yta så är vår Stil väggfärg ett ypperligt val.
    Stil är vår allra mattaste färg och som ger utseendet av en sammetsmatt yta med en otrolig kulöråtergivelse har en mycket tålig yta och är mer slittålig än alla andra matta väggfärger.

    Vill man inte satsa fullt ut och kanske finna ett enklare alternativ av väggfärg som ändå ger en matt yta som inte behöver det där "lilla extra" kan de mer strandad- väggfärgerna så som ex Sober , Milltex 7 eller Milltex 5 med glanstal kring 5-7 vara bra alternativ.

    Här finner du mer information om våra väggfärger för inomhus.

     Om du har fler frågor eller undrar över något i vårt svar här är du självklart välkommen åter.

    Hälsningar

    Christina Alcro Kundcenter
Inlägget är stängt för ytterligare kommentarer.