Finns giftfri färg för målning av barnens säng och leksaker?

Jag tänkte måla en barnsäng och undrar om ni har giftfri vit färg för inomhusbruk?

Kommentarer

  • Hej Johan

    Tack för din fråga.
    Då vi inte här i din fråga vet hur din barnsäng idag är behandlad eller av vilket material den är byggd så utgår vi här från att den är av för snickerifärg målningsbart material.
    Detta kan du om du är osäker på, kontrollera med återförsäljande butik.

    EU:s leksaksstandard nämner ett antal ämnen som inte får kunna släppa från en leksak om ett barn har leksaken i munnen.
    Vi tänker att vi här kan likna din barnsäng med tex leksaker för barn.

    Baserat på vad vi vet om de råvaror som ingår i vår Servalac ska inga av dessa ämnen förekomma och därmed inte kunna släppa från färgen.
    Servalac finns i olika glanstal (blank, halvblank och matt)

    Här i denna länk kan du läsa mer om Servalac
    Man bör alltid sträva efter att utsätta de allra minsta för så få kemikalier som möjligt.
    Vi rekommenderar därför att väntar ca två veckor innan barnet leker med leksaken eller då i ditt fall sover i den nymålade sängen.

    Detta för att när man mäter emissioner som en färg avger (vilket alla färger gör) så visar mätningen som görs efter två veckor från målningstillfället att praktiskt taget inte finns någon emission alls efter några veckor.

    Vi vill även passa på att tipsa om Sveff Broshyr som riktar sig till Gravida och småbarnsföräldrar.
    Visst Kan du måla!
    Här finns tips och råd för säker målning och länk till Sweffs uppdaterade broschyr finner ni här:
    https://www.sveff.se/nyhetsarkiv/e3zt6dhh0byikj91nm437i4j2ouy7z

    (SVEFF står för Sveriges oberoende organisation för Sveriges Färg och Limföretagare)

    .
     Om du har fler frågor eller undrar över något i vårt svar här är du självklart välkommen åter.

    Hälsningar

    Christina
Inlägget är stängt för ytterligare kommentarer.