Går det att måla IKEA möbler ?

En vanlig fråga och som vi får ofta är om och hur man kan måla om möbler från IKEA.

Vår erfarenhet är att detta allt som oftast är fullt möjligt. Och vi kommer här i vår tråd ge er lite tips och rekommendationer kring hur man kan gå till väga.

Beroende på vilken IKEA möbelserie det gäller kan där ibland skilja lite i rekommendationer kring förberedande behandling och val av snickerigrund.

  1. Vi har här valt att fokusera på den typ av yta och de typer av ytbehandlingar som är vanligaste hos Ikeas möbelserier och ger er här tips kring hur ni utifrån dessa kan gå till väga.
  2. Börja därför med att på Ikeas produktsida ta reda på vilket material just din möbel har. Denna info finner ni på Ikeas webb under Produktinformation- Material och skötsel för respektive produktserie. Skulle detta saknas för er möbel rekommendera vi er att kontakta IKEA för att få ta del av den informationen.
  3. Därefter kan ni i vår svar nedan utgå från vilken grundbehandling och rekommendation som passar till just er möbel.

Hälsningar
Alcro Kundcenter

Kommentarer

  •

    Möbler som  som har en yta av Trä-material som tex Massiv Furu eller Träfiberskiva som sedan målats eller lackats med Akryllack eller Möbler som har  ytor med  Träfiberskiva men med  Pappersfolie, Plastfolie och eller Plastkanter

    • Tvätta ytan grundligt med vår Målartvätt. Var noga med att torka bort alla tvättmedelsrester från ytan.
    • Matta ned ytan gärna med en Grön skurduk / scotch brite alt  finkornigt slippapper för ökad vidhäftning. Ytan behöver mattas ned men skall ej repas.
    • Grundmåla hela din möbel med Häfta Grundfärg. Här i denna länk finns mer information om Häfta Grundfärg.
    • Måla 2 varv med våra snickeri färger Servalac eller ad.Finess Lackfärg  i önskad glans och kulör.
    ad. Finess är en snickerifärg av högsta kvalitet och passar utmärkt för möbler, snickerier, dörrar, luckor och metallytor inomhus. Färgen ger en hård och slitstark yta och har utmärkta appliceringsegenskaper. Färgen mörker gulnar inte och den är fri från starka lösningsmedel.
    ad. Finess finns i helmatt, halvblank och blankt utförande.

    Servalac Halvblank är en lackfärg som ger en hård och slät halvblank yta. Passar för t ex snickerier, dörrar, luckor och möbler. Färgen är lättstruken och torkar snabbt.
    Servalac Lackfärg finns i matt, halvblank och blankt utförande.

    Här denna länk finns mer information om Servalac och ad.Finess lackfärg.

    Möbler med  yta av Trä-material som tex Massiv Furu eller Träfiberskiva eller liknande men som är sedan tidigare obehandlade
    • Se till att underlaget är torrt, rent och fritt från damm.
    • Laga eventuella skador med Snickerispackel. Slipa hela av hela ytan med ett medelfint-slippapper.
    Målning
    • Grundmåla hela ytan ett varv med Servalac Grundfärg  men om ytan har kvistar eller innehåller mycket av de i trä naturligt förekommande missfärgande ämnen , grundmåla istället med vår Milltex Multistopp.
    • Måla 2 varv med ad. Finess eller  Servalac Lackfärg  önskad kulör och glans.
    Milltex Multistopp Grundfärg är en vattenburen spärrande grundfärg för alla träytor inomhus som golv, väggar, tak, lister, foder och möbler. Förhindrar effektivt genomslag från kvistar och gulnat trä samt isolerar missfärgningar från underlaget.

    Här i denna länk finns mer information om Multistopp och Servalac Grundfärg.

    Här i denna länk finns mer information om ad.Finess och Servalac Lackfärg.

    OBS!
    Om den möbel du önskar måla om är av andra material eller har behandlat med någon annan typ av produkt än de vi tar upp här kan ev andra rekommendationer vara aktuella.
    Vi ber dig då kontakta oss för ev ytterligare information eller annan rekommendation.

    Undrar ni över något i vår förklaring, tveka inte att höra av er till oss!

    Ha en fin dag!

    Hälsningar

    Alcro Kundcenter
  • Hej!
    Kan man ta bort färgen på huvudgaveln Brimnes från IKEA och betsa den mörkt? Om så, hur?

    Tack på förhand!
  • Hej Evelina

    tack för att du ställer din fråga till oss.
    Du kan måla din BRIMNES huvudgavel med våra täckande lackfärger men ej betsa denna.

    För att en yta ska kunna betsas behöver denna vara av rent trämaterial. Här är ytan skapad av spånskiva med Pappersfolie och den går inte att ta bort eller betsa.

    Men att måla den i en mörkare täckande kulör är möjligt.
    För att måla din möbel från BRIMNES följer du samma råd som för
    övriga Folierade ytor.

     Om du har fler frågor eller undrar över något i vårt svar här är du självklart välkommen åter.

    Hälsningar
    Christina Alcro Kundcenter
  • Hej!
    Jag har ett bord från Ikea där underredet består av massiv ek, men skivan är 3mm faner.
    Bordet heter MÖCKELBY.
    Det har fått en så tråkig gul ton, går det att göra något åt detta? Skulle vilja att det såg mer ut som vitlaserad ek eller linkande. Men är orolig för att förstöra bordskivans faner. Den är lackad med akryllack.
    Cajsa
  • Hej Cajsa

    Tack för din fråga.
    Om den faner ditt bord har är av äkta träfaner i ek och all lack först slipas ner, kan ytan betsas och lackas.
    Det är dock mycket viktigt att all lack slipas bort helt från underlaget m. Annas sitter den som hindrande yta för best att tränga ner i trä.
    Dock viktigt att inte heller slipa för långt ner i faner så att ytan skadas! Detta är dock inget problem på ytor av massivt trä.

    Andra faner med ytskikt av pappersfolie eller laminat kan inte betsas eller oljas.

    Ek kan dock vara lite svår att vit-pigmentera med transparenta produkter så som bets eller lasyr då Ek naturligt kulörmässigt ofta påverkar kulörtonen och bland kan göra att kulören inte blir helt vit utan får en dragning lite åt rosa eller blåton.
    Jag vill därför rekommendera dig att i butik be att få se ytor av ek som vit-pigmenterats för att kunna avgöra om bets (eller andra vit-pigmenterande produkter som i butik kan finnas) ger dig den känsla du tänkt dig och yta och att du först kanske testar på en mindre synbar yta.

     Om du har fler frågor eller undrar över något i vårt svar här är du självklart välkommen åter.

    Hälsningar

    Christina Alcro Kundcenter
  • Hej!
    Skulle det alltså gå att måla vita GRIMO Paxdörrar från Ikea?
    Vi ska måla om i en snickerifärg i samma gröna kulör som väggen.

    Dörram:
    Träfiberskiva, Pappersfolie, Plastkant
    Dörrfyllning:
    Träfiberskiva, Pappersfolie

    Varför behöver man tvätta först? Bara en nyfiken fråga.

    Undrar även om det är samma tillvägagångssätt med plastkanten som med pappersfolien?

    Hörde något om att det kan vara problem om det är mjukmedel i plasten att det då blir klibbigt när man ska måla,vet ej om Grimo har det men vet ni om någon har lyckats måla just den här dörren?

    Tack!

    Sara
  • Hej Sara

    Tack för din frågor. Bra frågor!

    Gällande tvätt med målartvätt

    Anledning till att tvätta innan målning och varför vi rekommenderar att detta görs innan man slipar är för att öka färgens förmåga att vidhäfta genom att ta bort eventuell smuts och fett och andra ämnen som kan finns på ytan. Ämnen som kan antingen reagera med färg och-eller ge färg sämre vidhäftning. Tvättar man innan man slipar minskar man risk att "gnida in" och sprida ut oönskade ämnen över ytan.
    Där är även viktigt att torka bort rester från både tvätt och andra tidigare använda tvätt och skurmedel. Dessa innehåller tensider som om de i för stor mängd finns kvar på ytan kan reagera med färg.

    Gällande Plast kant och Pappersfolie
    Båda dessa ytor har en yta som kan vara för färg ge en lite sämre vidhäftning och dessa rekommenderar vi att grundmåla med vår vidhäftnings grund Häftgrund. Papperfolierade ytor har ofta en industriell lackering som kan ge försvårad vidhäftning.

    Gällande målning på plast
    Generellt sett har plast en lite fet och svår yta som försvårar vidhäftning. Men precis som du nämner kan även mjukgörare som finns i all plast vandra genom till färgfilm och göra att färgen inte torkar som den ska eller att den förblir mjuk.
    Denna risk ökar ju mer mjukgörare en plast har. Ju mjukare plast desto större risk.
    Hårade plast mindre mjukgörare och mindre risk. Riktigt hårda plaster går oftast mycket bra att måla men har då en fet och lite "glatt" yta som istället är lite svårförfärg att få bra vidhäftning mot.

    Våra råd ger vi utifrån typ av yta och vi utför inga specifika tester för respektive möbelserie.

     Om du har fler frågor eller undrar över något i vårt svar här är du självklart välkommen åter.

    Hälsningar

    Christina
Inlägget är stängt för ytterligare kommentarer.