Måla gammal plåtfasad

Vi har plåtfasad på vårt hus som vi tror är ganska gammal och någon gång i tiden har den nog målats om.
Vad ska vi använda för färg när vi målar om den? Samt vad för verktyg?
Vad ska vi tänka på för att det ska hålla så länge som möjligt?

Kommentarer

  • Hej Madelene

    Det som är viktigt att innan målning av plåtfasad är att ta reda på vilken sorts beläggning som den har från begynnelsen.
    Detta kan ni enkelt få hjälp med hos våra Återförsäljande butikers utbildade Fasadexperter.

    Ligger det en yta av Plastisol, vilket var vanligt förekommande på fasader från 70-90 talet så behöver man ta bort denna ytan helt och hållet innan målning. Detta då denna yta vid föråldrandet tillslut blir torr och spröd och kan då släppa när den målas på.

    Det finns även icke målningsbara beläggningar men då ert hus verkar vara målat vid något tillfälle så kan nog just denna yta uteslutas.
    • Fasaden tvättas sedan med vår Fasadtvätt Grovren.
    • Metallrena ytor grundmålas med Grundfärg Metallprimer.
    • Därefter målar ni hela fasaden två varv med vår Plåtfasadfärg. Här kan du läsa mer om dessa produkter.

     Om du har fler frågor eller undrar över något i vårt svar här är du självklart välkommen åter.

    Hälsningar

    Christina Alcro Kundcenter