Gamla färgkoder

Hej
Jag har ett gammalt putsat hus. Det målades gult för flera år sedan och innan jag köpte det och jag fick veta att det målats med Alcro silikatfärg 8019 halvt recept. Vad motsvarar denna färgkod idag. Jag vill måla om i samma färg..
Mvh
Karin Malmgren

Kommentarer

  • Hej Karin

    Här är vårt originalrecept för Silikatfärgs kulören 8019.
    Dvs receptet är här Ej halverat.

    Det är dock inte så vanligt att man gör detta från de kulörer som går från den Vita SA-Bryt bas. Kulören blir då betydligt ljusare än originalreceptet.

    Om du känner dig osäker så finns vår Silikatfärg idag även på 0,9 liter. Vilket i så fall kan vara att föredra att tillblanda en mindre mängd färg för att säkerställa att kulören är rätt.

    Här är receptet :
    Brytbas SA-Bas
    Burkstorlek 0,9 liter

    FCX 0,6
    OX 21,4
    YX 7,2
    Om du har
    fler frågor eller undrar över något i vårt svar här är du självklart välkommen
    åter. Du kan även ringa in till oss och vårt kundcenters tekniska rådgivning på
    telefonnummer 020-62 20 20
    Hälsningar
    Christina
    Christina Alcro Kundcenter
  • Hej, vilken färg rekommenderar ni på lister och trappa om man målar väggfärg med halva receptet på 0502-y? Fönstrena är standard s0502y. Jag vill ha det så ljust som möjligt.
    Tacksam för råd.
    Mvh Monica

  • Hej Monica

    Tack för att du ställer din fråga till oss.

    Kulörer är mycket en smaksak och hur de upplevs på plats kan variera beroende på omgivning.
    Jag skulle dock råda dig att inte plocka in ytterligare en vit nyans utan välja mellan dessa två du målat med tidigare och då lister och trappa möts så kan det var bäst att dessa är i samma nyans.

    Vilken av dessa vita som du tycker matchar bäst med det övriga testar du enklast
    genom att måla upp en provburk av kulörerna på tex en skiva av papp. Då kan du lägga den i din trapp och se vilken av dem du önskar.

     Om du har fler frågor eller undrar över något i vårt svar här är du självklart välkommen åter.

    Hälsningar

    Christina Alcro Kundcenter