Måla dörrkarm i plast

Hejsan,

Vi har precis flyttat till ett kedjehus från 70 talet.
Hade tänkt byta ut de fula innerdörrarna och sätta in helt nya med ny karm och allt. Nu har det visat sig att dörrarna har ett äldre karmmått vilket komplicerar det hela lite.

Därför vill vi nu undersöka möjlighet att behålla karmarna men att måla dem. Delar av dörrkarmarna är i någon typ av plast. Går det att måla? I så fall med vad för sorts färg och vilket underarbete krävs? Tack för svar!

Kommentarer

  • Hej, tack för er fråga.
    Javisst kan dessa ytor målas.
    • Tvättat ytan noga med vår Målartvätt, torka noga bort rester från tvätt och andra skurmedel.
    • Matta ned ytan med ett fint till medelfintslippapper alt Skurnylon.
    • Grundmåla ett varv med Häfta grundfärg. Här i denna länk kan du läsa mer om Häfta grundfärg.
    • Måla två varv med någon av våra Servalac  i önskad glans och kulörton.

     Om du har fler frågor eller undrar över något i vårt svar här är du självklart välkommen åter.

    Hälsningar
    Christina Alcro Kundcenter
  • Tack för svar! Hur ska vi göra med de delar av karmarna som är i trä - ska de behandlas helt annorlunda eller ska någon av dessa steg användas på träet också?
  • Hej,
    Det beror lite på hur de tidigare är behandlade och av vilket sorts trä de är gjorda av.
    Vanligast förekommande är lackad furu och vi rekommenderar då att efter tvätt med Målartvätt mattar ner ytan med ett fint till medelfint slippapper.
    Därefter grundmålar med vår Milltex Multistopp för att minska risk från genomslag av de naturligt förekommande missfärgande ämnen som i trä finns.

    Milltex Multistopp Grundfärg är en vattenburen spärrande grundfärg för alla träytor inomhus som golv, väggar, tak, lister, foder och möbler där vi tidigare rekommenderade vår Panelgrund .

    Här i denna länk finns mer information att läsa om vår Milltex Multistop

    Därefter kan ni måla era karmar med våra lackfärger tex ad. Finess som har en extra hård och slitstark yta.

    Här i denna länk finner ni mer information om våra snickerifärger.

    Hälsningar

    Christina Alcro Kundcenter