Förslag på nyans?

Hej! Vi ska måla om sovrum och närliggande (genom dubbeldörrar) vardagsrum. Vi tycker mycket om Alcro Lagerblad och tänkte använda den i sovrummet. Vi skulle vilja ha en något ljusare kulör i vardagsrummet och har funderat på Alcro Kalk. Skulle dock helst ha något mer grått (inte blågrått och inte så tydligt grönt som Kalk).

Kan ni hjälpa mig med några förslag? Vi har målat upp några prover men har inte hittat rätt och nu står det still...

Kommentarer

  • Hej Kristina.

    När det gäller färgsättning så är personalen i våra butiker utbildade och har tillgång till material och kulörprover som ni kan titta på. Du kan även prova att färgsätta via vårt program på hemsidan. http://alcro.se/Artiklar/Alcro-Design/

    Tänk på att det kan vara svårt att se och avgöra nyansskiftningar via datorn och på att olika skärmar kan återge kulörer olika beroende vilken skärmupplösning man använder.

    Vi refererar alla olika till kulörer och det kan i forumet vara svårt att ge bra råd.
    Men, om vi utgår från Lagerblad men med en mer grå och ändå varm nyans rekommenderar jag att du ber en återförsäljare visa dig tex Lammull, Drivved eller Pinjenöt som alternativ till de du testat.

    Här kan du hitta en butik nära dig. http://alcro.se/Kontakta-Alcro/

    Hälsningar Christina

    Christina Alcro Kundcenter
  • Hej,

    ska måla en hall med tillhörande gamla  färgade fönster. Färgen från fönstret går i lila/grön och det gör att alla varma grå nyanser som jag gillar blir väldigt rosa. Antar att jag måste gå mörkare och kikar på tex vågskum och duva. Bör jag välja kalla nyanser istället? Vill gärna ha varma nyanser som inte är för mörka men ändå försöka neutralisera det rosa så mkt som möjligt.
  • Hej
    Kulörer har en förmåga att påverkas av varandra men även av ljus. När jag nu inte här har din fönsterkulör som du utgår från kan det vara svårt att rådge dig. Men för att hjälpa dig vidare så rekommenderar jag att du tar med ett kulörprov från din fönsterkulör med in till butik. Då kan ni enklare utgå från denna vid valet av kulör.
    Nu nämner du inte vilka kulörer du testat och därför kan jag inte utgå från dessa och se varför de upplevs som rosa. Duva och Vågskum är två varma nyanser och kan absolut ge den effekt du efterfrågar men utan att veta mer om fönsterkulör och de du testat så är det mycket svårt att tipsa dig.
    I denna länk finner du återförsäljande butiker, be att få tala med den som är kulörexpert i butik. http://www.alcro.se/Kontakta-Alcro/
    Hälsningar Christina , Alcro Kundcenter
    Christina Alcro Kundcenter
Inlägget är stängt för ytterligare kommentarer.