Förbereda bredspackling av tapetserad vägg

Hej!

Jag planerar för att bredspackla väggarna i vår hall för att få en snygg yta att måla, men förstås också för att täcka över skavanker.
ag undrar hur jag behöver förbereda nuvarande vägg för att påbörja spacklingen.

Tidigare har det suttit uppe en tapet som vi rivit ner, och det har blivit kvar en del tygliknande ludd och rester av tapetklister, tunna skikt som liksom ”korvar ihop sig”.

Hur mycket jobb ska jag lägga ner på att slipa och dra bort sådant?

Kommentarer

  • Hej Christina,

    Tack för att du hittat till vårt kundforum och ställer din fråga till oss.

     Underarbetet är viktig för ett bra resultat
    Jag kommer här ge dig våra rekommendationer och tips hur du bäst genomför underarbetet och hur du i och med detta minskar riskerna för att nuvarande underlag ska skapa problem.

    Jag förutsätter här i mitt svar att den tapet som du tagit ner var av papperstapetstyp.
    • Vi rekommenderar att om möjligt försöka ta bort så mycket tapet som möjligt och då även den lite luddiga och flossiga ytan. Blir det tapetrester eller "ludd" kvar och du inte får bort allt rekommenderar vi att du innan spackling grundar hela ytan med vår tapetgrund  Spärra  vilket minskar risk att de tapetrester som är kvar blöts upp av vätan från spackel och färg och bildar blåsor eller bubblor.
    • När Spärra torkat och kan ytan spacklas.
    När den spacklade ytan torkat är det dags för att börja måla.
    Spackel är ett sugande underlag och kan ta upp mycket av den väggfärg som man tänkt måla med.

    I vårt sortiment finns olika sorters Väggfärg för inomhus. Vissa av dem har tillhörande grundfärg tex Sober mdfl medan andra tex Stil täckfärg är både Grund och Täckfärg i samma produkt.
    Vi rekommenderar att du här kontrollerar vilka råd som gäller för just den väggfärg du valt att måla med och hur och om din ny spacklade yta bäst bör grundmålas.

     Om du har fler frågor eller undrar över något i vårt svar här är du självklart välkommen åter.

    Hälsningar

    Christina

    Christina Alcro Kundcenter
  • Hej . Vi har tagit bort all tapet på gipsväggar . Jag fick rekommendation från färghandeln att använda produkten "spärra "  . Efter denna spackla o lägga på ny tapet. Jag undrar om spärra är nödvändig ? Hjälper den att göra väggen jämn ?
  • Hej Julia

    tack för din fråga
    Spärra hjälper er att minska risk att papperet från tapet eller tapetrester bubblar sig när det av spackel eller färg blir vått.
    Den ger dock ingen slät yta utan det skapas sedan ni när ni spacklar.

     Om du har fler frågor eller undrar över något i vårt svar här är du självklart välkommen åter.

    Hälsningar
    Christina Alcro Kundcenter