Fläckborttagning på nymålade ytor inomhus

Hej!

Vi har precis fått målat alla ytor inomhus i Alcro matt för bara några veckor sen. Miltex 5 heter färgen om jag inte misstar mig. Förra veckan började emellertid föreningen sitt arbete med att verkställa utomhus fönsterrenovering. Även om hantverkerna är så försiktiga som det går blir det naturligt nog en del smuts och sotfläckar på de nya fina vita ytorna. Hur tycker ni att man på ett mest skonsamt sätt handterar detta?

Kommentarer

  • Hej Lisa

    Tack för din fråga.

    Vi rekommenderar att följa de skötselråd vi för våra respektive produkt anger. Våra skötselråd finns i vår produktdatablad.

    Matta ytor är generellt känsliga för uppglansning om man gnider på ytan. Kan också bli flammig, framför allt vid kraftig tvättning. Vid rengöring torka därför av ytan försiktigt med en väl urvriden trasa.
    Använd lite handdiskmedel alternativt allrengöringsmedel som inte innehåller lösningsmedel. Använd aldrig sprit eller starka lösningsmedel.

    Tyvärr kan det vara svårt att tvätta bort fläckar från sot, från en yta som är målad med matt färg speciellt om de är nymålade ytor som inte hunnit härda ut ordentligt. Sot innehåller ofta fett.

     Om du har fler frågor eller undrar över något i vårt svar här är du självklart välkommen åter.

    Hälsningar
    Christina Alcro Kundcenter