Finns det ett enkelt sätt att bort gammal färg ?

Vi får ofta frågor kring återbruk och gamla möbler som köpts på loppis som man vill måla om.

Ofta sitter där redan flera lager färg och man vill ta bort denna för att få en bra yta att måla på. Ibland har möbler väldigt vackra snirkliga dekorationer där det svårt att slipa bort färg.

Finns det något annat sätt att göra detta på?

Kommentarer

  • OBS! Inlägget uppdaterat 2024

    Vi har idag ingen produkt för Färgborttagning i vårt sortiment.

    Vi rekommenderar därför istället borttagning  av färg med med andra mekaniska metoder så som IR- Speed Heater.

     Alcro Färgborttagare utgår tillsvidare .

    Vi utvecklar våra produkter kontinuerligt med förutom fokus på funktion även fokus på miljö och hälsa samt att det ska vara tryggt och säkert att använda våra produkter. Vi avser därför att i framtiden finna andra och bättre lösningar för färgborttagningsmedel och återkommer så snart vi har mer information om eventuella nya produkttyper.

    Ursprunglig information:

    Färgborttagare är ett vattenburet färgborttagningsmedel för olje-, alkyd- och latexfärger och lacker på trä och metall.

    Färgborttagare är en biologiskt nedbrytbar produkt som du kan använda både inomhus och utomhus. Den speciella konsistensen gör att medlet inte rinner på stående ytor. Färgborttagare etsar inte glas, aluminium eller galvaniserad plåt. Produkten ska inte användas på linoleum, vinyl, pvc eller andra plastytor.

    Tar bort olika typer av färg som målats på trä och metall

    • Lägg på Färgborttagare med en pensel, normalt 1–2 mm tjockt. Ju fler färgskikt du ska ta bort, desto tjockare skikt av Färgborttagare lägger du på. Du kan låta medlet verka över natten utan risk för att det torkar in.

    • Ta bort den uppmjukade färgen med en stålspackel eller färgskrapa. Arbeta i träets längdriktning. Var försiktig så att ytan inte skadas.                                                                                                                                                  De sista färgresterna tar du bort med en grön eller brun Scotch-Brite svamp och lite färgborttagare. Vid utsmyckningar eller profiler kan du även använda en kniv eller nagelborste. Tvätta rent med vatten. Låt torka ordentligt.

    Christina
Inlägget är stängt för ytterligare kommentarer.