Färgval vid byte från täcklasyr

Jag har tidigare målat fasaden på vår sommarstuga med Alcro Fasad täcklasyr faluröd.
Har läst att Alcro Bestå täckfärg faluröd ska vara bättre. Är den det? Kan man måla över täcklasyren med bestå? Är kulören densamma om man jämför falurödfärg mellan dessa två färgtyper?
hälsningar/Gunnar Jedling

Kommentarer

  • Hej Gunnar

    Tack för din fråga.
    Bestå täckfärg är vår allra bästa utomhusfärg som ger absolut längts hållbarhet och ger fasaden ett nymålad känsla över längts tid.

    Om ni här har möjlighet att byta målningsystem till Bestå Täckfärg beror lite på er fasads kontraktion och skick.

    Bestå Täckfärg är akrylatfärg och de flesta fasadtyper och framför allt fasader med med Stånede lockpanel kan med fördel kan målas med akrylatfärg.

    Om panelen är av liggande typ där de sätts ihop i spont eller om där finns dålig luftning bakom fasadpanel rekommenderas istället vanligtvis vår Modern Oljefärg vid de tillfällen man vill frångå täcklasyr.

    Stockpanel eller "yxad/ huggen" panel bör även fortsättningsvis laseras och likas så Fjällpaneler. Fjällpanel tenderar att över tid "slå sig" och få en lite skålformad yta där vattenansamlingar kan bli kvarliggande över längre tid och då är täcklasyr att föredra.

    Kulörmässigt kan du absolut oavsett målningssystem få samma kulör som tidigare .

     Om du har fler frågor eller undrar över något i vårt svar här är du självklart välkommen åter.

    Hälsningar
    Christina Alcro Kundcenter