Färgsättning och hjälp vid val av kulörer.

Hej!
Vi håller på att bygga hus.
Skulle önska att få lite råd inför färgsättning av alla rum.
Fönster, innerdörrar och ev golvlister kommer vara S-0502-Y. Golv kommer vara ekparkett vitpigmenterat mattlackat. Köksluckor i 2502-y.

I vardagsrum och kök (öppen planlösning) önskas en ljus grå färg. I anslutning till vardagsrum finns gästrum som också gärna få vara i gråskala men ej samma färg som vardagsrum. Samma gäller hall.

Övervåning: I allrum tänker vi även grått. I sovrummet har vi tänkt st pauls blue. Det finns en walk-in-closet i anslutning till sovrummet som önskas ha en ljus färg som harmonierar med sovrummet. Sedan är det sovrum till två flickor där vitänkt dämpad rosa/beige i båda rummen men i olika toner, som ändå harmonierar.
Vilken vit färg rekommenderar ni i tak?

Trappan kommer att vara delvis vit, är det bäst att ha samma vita som på innerdörrar och fönster eller kommer det passa bättre med neutral vit?
Tacksam för hjälp
Mvh Eline

Kommentarer

  • Hej Eline,
    Vad spännande med husbygge!

    När det gäller färgsättning och rådgivning kring kulörval brukar vi vanligtvis i första hand hänvisa till våra återförsäljande butiker.
    Men självklart vill vi ändå försöka oss på att ge er lite förslag att arbeta med.
    Vår ad. Balans är en kulörsamling som jag tror utifrån din beskrivning här kan vara bra komplement till grå nyanser. Den innehåller mjuka pasteller,

    Vår ad. White & Grey har även ett bra urval av grå kulörer.

    Ser vi till din fråga kring val av vit tak så rekommenderar vi här att måla dessa med de färdigt vita takfärger som finns.
    Tak målas i regel riktigt vita oavsett vald nyans till väggar mm. Detta för att ge en känsla av ökad rymd i rummen.
    När de ser till er trappa så rekommenderar vi att ni här väljer en liknande vit som för era övriga snickerier. Det ger ett mer sammanhållet intryck och om man väljer samma vita kulörton.
    Bryter man av så bör skillnaden vara tillräckligt stor för att ge effekt, vilket är svår vid vitt.

    Det är svårt att på distans ge färgsättningsförslag .
    •  Vi refererar alla olika till kulörnyanser och då kan det vara svårt att i text beskriva dessa utan att samtidigt titta på ett kulörprov.
    • Det som  upplevs som en mörk kulör kan upplevas som ljus av någon annan osv
    • Men framför allt så tycker vi alla olika och smaken skiljer sig mellan oss alla.
    Därför är det lättare när man tillsammans om man samtidigt kan titta på de kulörer som man resonerar kring.
    Butikerna har det material som behövs och butikspersonalen är också bäst lämpade för den sortens rådgivning då det i de allra flesta butiker finns specialutbildad personal för just detta.

    Hur kan du/ ni förbereda er inför ett besök i butik.
    Kulörer påverkar varandra och kan därför ibland upplevas olika på olika platser, beroende på vad de omges av.
    •  ta med bilder från er bostad
    •  ta med exempel på andra tongivande kulörer som  kommer återfinnas bland i ert hem. Exempelvis från textilier eller möbler.
    • Hur ser de övriga rummen ut och vilka kulörer återfinns i dessa. Ta gärna med bilder från övriga bostadsutrymmen för att enklare hitta de nyanser som kan samverka till en bra och sammanhållet helhetsintryck.
    Då är det enklare att snabbt få förslag på passande kulörer så att ni kan komma vidare med ert projekt.
    Här finner ni återförsäljande butiker som kan hjälpa er, ta gärna kontakt inför ert besök för att säkerställa att rätt personal finns på plats .

    Om ni har fler frågor eller undrar över något i vårt svar, är ni så klart välkomna åter!

    Hälsningar

    Christina Alcro Kundcenter