NCS Fargekode A 766 Fårö

Hva er NCS koden til fargen A 766 Fårö?

Kommentarer

  • Hej Ida

    Tack för din fråga.
    Det finns tyvärr ingen kulör i NCS systemet som är lika eller som liknar vår Fårö.

    De kulörer som i NCS färgkarta är närmast och mest lika är lika "långt " ifrån.
    S 1505-Y50R, S1505-Y40R , S1502-Y50R eller S1505-Y60R.

    När vi skapar våra egna kulörer så hämtas inte dessa från den redan befintliga färgkartan med NCS kulörer utan skapas av våra egna kulörexperter.Därmed hamnar våra kulörer sällan exakt på samma värde som NCS, dvs de kan ligga nära flera olika NCS-kulörer eller tex ligga mellan två av dem.Fårö liknar flera NCS kulörer men ingen av dem är tillräckligt lika för att inte det ska finnas synbar skillnad.

    NCS systemets färgkarta innehåller nämligen enbart en bråkdel av de kulörer som vi med ögat kan uppfatta. Och våra kulörer skiljer sig därför ibland från den kulör som i NCS är mest lik.
    Därför bör du vara noga vid färgbeställningar att alltid uppge vårt kulörnamn och inte det NCS som ligger närmast, för att få rätt kulör tillblandad.

     Om du har fler frågor eller undrar över något i vårt svar här är du självklart välkommen åter.

    Hälsningar
    Christina Alcro Kundcenter
  • Hej, passar Fårö till snickerier med färg bomull och eggvit?
  • Hej Camilla

    Fårö är en varm kulör som passar ypperligt med vår 9 Äggskal och andra liknade nyanser.
    Vi har inte själva några egna framtagna kulörer med namnen Eggvit och Bomull men bland våra recept återfinns andra fabrikanters kulörer under dessa kulörnamn och de är alla varma kulörer som även dem är fina med Fårö.

    Kulörer kan upplevas lite olika på olika platser och vi vill därför tipsa dig om att testa dem på plats tillsammans. Detta gör du enklast genom vårt provburksystem måla genom att måla upp dem på tex en skiva av papp eller liknande och sedan ställa in i det rum det gäller.
    Då får du allra bästa bild över hur de kommer upplevas på plats hos dig

     Om du har fler frågor eller undrar över något i vårt svar här är du självklart välkommen åter.

    Hälsningar
    Christina Alcro Kundcenter
  • Hej,
    Tack för svar. Jag har testat färgen Fårö och tycker den går lite mot lila, hade tänkt ha den i hallen men hade önskat mig en lite mer beige färg. Har du något tips? Sedan tänkte vi måla om i vardagsrummet (med fönster åt syd och väst), som även är öppen planlösning till köket som har vita skåp (dock är fönsterlisterna och karmar i färgen äggskal). Här hade vi kanske tänkt oss även här någon liknande färg, kanske mer krispig...har en stor orange lampa vid matbordet och en svart lampa vid vardagsrummet. Ekgolv.

    Har du några tips/förslag?

    Med vänliga hälsningar,
    Camilla
  • Hej Camilla
    När det gäller färgsättning och rådgivning kring kulörval brukar vi vanligtvis i första hand hänvisa till våra återförsäljande butiker.Men självklart vill jag ändå sända med dig några förslag jag ser framför mig utifrån din beskrivning. I vår färgkarta ad.natur återfinner du Sparv, Råg och Pinjenöt. Kanske någon i denna gruppering kan vara mer åt det håll du önskar.
    Det är svårt att på distans ge färgsättningsförslag .
    •  Vi refererar alla olika till kulörnyanser och då kan det vara svårt att i text beskriva dessa utan att samtidigt titta på ett kulörprov.
    • Det som  upplevs som en mörk kulör kan upplevas som ljus av någon annan osv
    • Men framför allt så tycker vi alla olika och smaken skiljer sig mellan oss alla.
    Därför är det lättare när man tillsammans om man samtidigt kan titta på de kulörer som man resonerar kring.
    Butikerna har det material som behövs och butikspersonalen är också bäst lämpade för den sortens rådgivning då det i de allra flesta butiker finns specialutbildad personal för just detta.

    Hur kan du/ ni förbereda er inför ett besök i butik.
    Kulörer påverkar varandra och kan därför ibland upplevas olika på olika platser, beroende på vad de omges av.
    •  ta med bilder från er bostad
    •  ta med exempel på andra tongivande kulörer som  kommer återfinnas bland i ert hem. Exempelvis från textilier eller möbler.
    • Hur ser de övriga rummen ut och vilka kulörer återfinns i dessa. Ta gärna med bilder från övriga bostadsutrymmen för att enklare hitta de nyanser som kan samverka till en bra och sammanhållet helhetsintryck.
    Då är det enklare att snabbt få förslag på passande kulörer så att ni kan komma vidare med ert projekt.
    Här finner ni återförsäljande butiker som kan hjälpa er, ta gärna kontakt inför ert besök för att säkerställa att rätt personal finns på plats .

     Om du har fler frågor eller undrar över något i vårt svar här är du självklart välkommen åter.

    Hälsningar
    Christina Alcro Kundcenter