Fabriksgrundad fasad

Hej
Ska måla en ny träfasad som är grundad och mellanstruken enligt trävaruleverantören.
Behöver man ändå grunda med Grundfärg Trä, eller räcker det med två stryk täckfärg?
Hur kontrollerar man om grundfärgen är tillräcklig?
Har ni några träleverantörer som ni samarbetar med så att garantin gäller?

Kommentarer

  • Hej Urban

    Tack för din fråga.
    Och tack för att du ger oss förtroendet och väljer att måla din fasad med oss och vårt Beståsystem.

    Vår rekommendation är till stor del beroende utifrån vilken grundfärg som din panel grundmålats med.

    Vi rekommenderar att du kontrollerar med din trävaruleverantör att den panel du fått levererad är förgrundad och /eller mellanstruken enligt CMP (Certifierad målad panel)
    Om panel inte är CMP märkt rekommenderar vi alltid att du behandlar den som en icke grundmålad panel.

    För att du enklare ska få en bild av vilka förutsättning som krävs
    har jag här i mitt svar till dig bifogat en förteckning i pdf-format, över våra riktlinjer för när du bäst bör göra vad. Det är de första två sidorna som här gäller för Bestå systemet.

    Viktigt dock , alla spikar samt kapade ändträ ska alltid behandlas med både grundolja och grundfärg.
    Är din CMP märkta panel enbart Grundmålad är
    vår erfarenhet är att många upplever att det extra arbete som det innebär att samtidigt då hel- stryka fasaden ytterligare ett varv med grundfärg, inte är så stort.
    Men är den förmålad med en Grund och Mellanstrykning behöver ändträ, kapningar vid ev skarv sam spikskallar både Grundoljas+ Grundmålas samt målas Två varv med täckfärg.

    Önskar ytterligare information eller om fler frågor kvarstår kan du ringa in till vårt kundcenters tekniska rådgivning på telefonnummer 020-62 20 20
    Vårt kundcenter finns på plats vardagar 08:00-16:30 (Fredagar 08:00-15:45)

    Hälsningar

    Christina Alcro Kundcenter
Inlägget är stängt för ytterligare kommentarer.