Hur måla Sandgrängat tak som är nikotinskadat?

Vi är på väg att göra taket i vår trea fint.
Jag har förstått att man bör använda en särskild färg om nikotinfärgning riskerar att tränga igenom samt en annan om taket riskerar att släppa.

Nu är det så att vi har problem med både och.
Nikontinfärg har trängt igenom en del från tidigare målning (10 år sedan) samt spacklet/grängningen har släppt på två små ytor från betongen som vi tänkte spackla.
Huset är från -85. Vad bör vi prioritera?

Kan vi måla ett lager täck och sedan ett lager med lättare färg? Är isolerande täckfärgen väldigt tung? Hur kan vi gå till väga?

Kommentarer

  • Hej Johan
    Tack för din fråga och tack för att du hittat till vårt kundforum.

    Tyvärr måste vi hålla dig med om att dessa problem är en inte önskvärd kombination.

    Om vi först tittar på det sandgrängade taket så målas dessa med en lätt takfärg just av anledningen att de vid för tjocka/ tunga färgskikt riskerar släppa från sitt underlag.

    Detta dock över tid oundvikligt på alla sandgrängade tak. Även när man målar om dem med lätt takfärg , efter många ommålningar blir tillslut sammanlagda skikten färg ändå för tungt kan börja släppa.

    När du här nämner att det redan har släppt på ett par ställen så ser vi en risk att detta problem ökar vid en ommålning även om ni här enbart målar med
    Milltex 2 Lätt takfärg.

    Därför rekommenderar vi här att ni tar ned det tak som sitter för att få ett fast underlag att arbeta med och då även slipper problematiken med de missfärgningar som kommer från nikotin.

    Om du har fler frågor eller undrar över något i vårt svar här är du självklart välkommen
    åter.

    Med vänlig hälsning

    Christina Alcro Kundcenter
Inlägget är stängt för ytterligare kommentarer.