Grundmåla inför tapetsering?

Hej,
Jag har grundmålat väggarna med Alcro Spärra grundfärg vägg & tak inför tapetsering med non woven tapeter.
Nu läser jag rekommendationen för ( non woven) tapetklister och där står det att man först ska grunda genom att måla en gång med tapetklister utspätt med lika mycket vatten.
Jag undrar om denna grundning behövs när man har målat på med Alcro Spärra?
Räcker det inte med Alcro Spärra eller bör man även grunda med det här tapetklistret utspätt med vatten innan man börjar sätta upp non woven tapeterna?

Kommentarer

  • Hej,
    Det går alldeles ypperligt att tapetsera direkt på Spärra. Förutsatt att ytan är tillräckligt jämn kulörmässigt. Vissa tapeter synar underlaget då de ibland kan vara lite genomsläppande.
    Spärra ger en väldigt bra yta för att tapetklister att fästa på.

    Det man med en klistergrundning vill uppnå är att minska risk för blåsning av de underliggande tapetresterna samt att mätta spacklade ytor så att de inte suger upp allt tapetklister.
     Spärra har just den funktionen samt att den ger en liten vitare yta. Vår rekommendation är att grundmåla med Spärra två varv innan eventuell spackling inför tapetsering eller målning.
     Då minskar även risken att fukt i spacklet väter upp papperet på kvarvarande tapeter.
    Nu nämner du inte om du spacklat något efter du grundmålat. Om du spacklat på spärra kan du med fördel grundmåla de spacklade ytorna ytterligare en gång.
    Detta kan du nu göra antingen med Spärra eller om den tagit slut en vanlig grundfärg för vägg tex Grunda.
    Detta gör man för att inte spacklet ska suga upp för mycket av det tapetklister du sedan använder till dina tapeter.

    Om du har fler frågor eller undrar över något i vårt svar här är du självklart välkommen åter. Du kan även ringa in till oss och vårt kundcenters tekniska rådgivning på telefonnummer 020-62 20 20.

    Hälsningar
    Christina, Alcro Kundcenter

    Christina Alcro Kundcenter