Kan man behandla gammalt trä ute med träolja för inomhusbruk?

Hej! Kan jag använda en burk Parketta träolja, (som vi har stående hemma) utomhus? Altanen är inte så väl underhållen. Jag tänker att det är bättre att använda upp den än att låta träet vara oinoljat. Oljan kommer troligen inte att räcka till hela ytan. /Marie
Marie Källberg

Kommentarer

  • Hej Marie
    Tack för din fråga

    Vi avråder från att använda inomhusprodukter utomhus. Inomhusprodukter saknar de påväxthämmande tillsatser som utomhusprodukter har , vilket medför att risk för påväxt av alger och mögel ökar.

    Parketta är en produkt som sedan många år (ca 15-20 år) är utgången ur vårt sortiment. Vi avråder från att använda så pass gamla produkter då dess egenskaper kan ha förändrats . Räcker inte den olja ni har finns risk att ytan ser lite annorlunda ut om ni oljar resterande med annan produkt.

    Vi rekommenderar istället att välja vår träolja Uteplats eller vår Bestå Bevara terrassolja.
    Här i denna länk kan du läsa mer om dessaprodukter.
    https://alcro.se/produkter/utomhusfarg/utemobler-terrass

     Om du har fler frågor eller undrar över något i vårt svar här är du självklart välkommen åter.

    Hälsningar
    Christina