Bäst färg till utemöbler

Jag vill måla mina grythyttanmöbler med en bra färg så möblerna kan stå ute året runt. Har skrapat de träerna nu. Även stativet ska målas, det är åxå skrapat
/Helena
Helena

Kommentarer

  • Hej Fanny

    Tack för din fråga.
    Viktigt att dessa Grythyttanmöbler sedan tidigare inte varit oljade eller stått obehandlade över en lång tid.
    Om så är fallet ber jag dig återkomma för ev mer information.

    Trädgårdsmöbler målas bäst med våra fönsterfärg-system Bestå Utsikt eller Bestå Accent. Accent är vår helmatta fönsterfärg och Utsikt har en halvblank yta.

    Gör så här för att måla ytor av trä

    • Tvätta ytan noga med Grovren fasadtvätt. Minns påväxt på ytan , tvätta istället med Alg och mögelmedel.
    • Slipa bort allt löst sittande färg och all färg och ev träfibrer som har dålig vidhäftning mot underlaget. Grånat väderslitet trä slipas ned till fast trä.
    • olja alla ändträ med Bestå Grundolja
    • Grundmåla sedan alla träytor med Grundfärg Trä
    • Måla två varv med Bestå Utsikt eller Bestå Accent i valfri utomhusanpassad kulörton.
    Här i denna länk kan du läsa mer om Grovren fasadtvätt
    Här i denna länk kan du läsa mer om våra fönsterfärger

    Gör så här för att måla benen av metall

    • Tvätta ytan med Grovren fasadtvätt. Gärna med grön ScotchBrite /Skurnylon så att ytan mattas men inte repas. All löst sittande färg slipas bort.
    • Grundmåla ytorna med Metallprimer
    • Måla två varv med Platina Täckfärg i valfri kulörton.
    Här i denna länk kan du läsa mer om dessa produkter.
     Om du har fler frågor eller undrar över något i vårt svar här är du självklart välkommen åter.

    Hälsningar
    Christina