Är det svårt att spraymåla innertak? Går det att spruta?

Vi ska måla om vårt innertak som nu är laserad panel. Är det svårt att sprutmåla det själv? Vilken produkt ska vi använda?

Kommentarer

  • Hej Anna,

    Det kan vara svårt som ovan att sprutmåla större ytor, framför allt tak då ljuset ofta reflekteras i taket och då synar ytan mer än på tex mindre ytor så som snickerier mm.
      Det man behöver är en högtrycksspruta. Att måla med en roller eller pensel är dock vår fösta rekommendation. Har du dock tillgång till målarspruta/högtryckspruta och har erfarenhet av sprutmålning är det dock absolut fullt möjligt. Tänk då på att späda din färg så lite som möjligt och aldrig mer än 5%.
    • Vi rekommenderar att du först tvättar ytan med vår målartvätt.
    •  Att du därefter grundmålar 1-2 varv med Panelgrund. Panelgrund är en spärrande grund som minskar risk för  spärra kvistgenomslag samt tanningenomslag (missfärgande ämnen som naturligt finns i trä). Här är det mycket viktigt för att Panelgrund ska uppnå maximal spärrfunktion att den får torka ordentligt mellan varven.
    • Om du önskar samma vita nyans samt glans som Panelgrund har så kan du även avslutningsvis måla sista varvet med Panelgrund. Om du istället önskar en tex glansigare yta eller en annan kulör så kan du istället måla de sista varven med .
    Om du har fler frågor eller undrar över något så är du självklart välkommen åter eller om du istället önskar ringa in till vårt kundcenters tekniska rådgivning på 020-62 20 20 så är detta även välkommet-

    Lycka till!

    Med vänliga hälsningar,
    Carolina
    Alcro Färg Kundcenter