Animaliska ingredienser eller djurförsök?

Innehåller era produkter animaliska ingredienser? Är era produkter eller ingredienser testade på djur?

Kommentarer

  • Hej Johan

    Tack för din fråga.
    De produkttyper som vanligtvis tidigare innehöll animaliska produkter temperafärger, kalkfärger samt Shellack. Vi har idag inga äggoljetempera produkter i vårt sortiment och vår Kalkfärg och vår kvistlack innehåller inga animaliska produkter.

    När det gäller djurförsök är inga av Alcros produkter testade på djur.

    Däremot finns det ett regelverk som omfattar alla kemikalier som används inom Europa.
    Detta regelverket styr att alla kemikalier som inte med största säkerhet är ofarliga och måste testas. Inom regelverket är det lagstiftat om att djurförsök ska minimeras. Det betyder att man i princip inte får upprepa djurtester och att kemikalier kan ha testats på 70-talet, och alltså inte får testas igen.

    Du kan läsa mer om det här: https://echa.europa.eu/sv/animal-testing-under-reach

     Om du har fler frågor eller undrar över något i vårt svar här är du självklart välkommen åter.

    Hälsningar

    Christina Alcro Kundcenter
Inlägget är stängt för ytterligare kommentarer.