Hur gör man för att byta kulör på fasad?

Att gå från brunt till grått går det? Kräver det flera lager färg? Ser att Bestå finns i en nyare variant, är det den vi ska använda.
Anders A. Andersson

Kommentarer

  • Hej Anders

    Tack för er fråga och tack för att ni väljer oss och våra produkter när ni målar.

    Javisst kan ni byta kulör på er fasad och vi för allra bästa resultat  rekommenderar vi vår allra nyaste och bästa utvecklade fasadfärg någonsin Bestå Diamant!

    Bestå Diamant är vårt allra bästa skydd för din träfasad.
    Med sin oöverträffade förmåga att hålla både glans och kulör i kombination med enastående smutsavvisande egenskaper är det här produkten som får din fasad att se fräsch och nymålad ut längst. Diamant går att måla på de allra flesta ytor och ger även ett utmärkt skydd mot påväxt av svartmögel på färgfilmen. Bestå Diamant är utvecklad för dig som inte nöjer dig med mindre än perfektion.
    Här i denna länk finns mer information att läsa om vår Bestå Diamant

    Vid kulör-byte där man byter mellan lite större kulör-skillnader finns fördelar att grundmåla fasad först med grundfärg.
    I vanliga fall när man målar om en fasad med samma kulörton och den färg som sedan tidigare är målad är i ett bra skick är brukligt att i första hand grundmåla de ytor som är slitna och /eller där färgfilm inte är intakt.

    Vi ett kulör byte finns flera fördelar att grundmåla hela ytan även om inte ett direkt behov av grundfärg finns.
    Grundfärg har lättare än täckfärg att krypa in i små skrymslen och vrår och har lättare att tränga in lite längre in bakom tex en lockpanel etc.
    Grundmålar man minskar risk för att den äldre kulören träder fram om fasadbrädor vid torra förhållanden krymper.
    Det går dock inte helt att säkerställa. Trä är ett levande material som rör sig med luftfuktighet och vid störa rörelser ökar risk.
    Därför är det vid kulör-byte bra att ta med i beräkning att man kan behöva bättra på de ställen den gamla färgen eventuellt "kryper fram".

    Att grundmåla hela sin fasad ger så klart även fördelen att du får allra bästa underlag för en så lång hållbarhet som möjligt.

    Vi rekommenderar att ni målar två varv med vald täckfärg även om kulören täcker och ser bra ut efter ett varv.
    Det är för hållbarhetens skull. Målas ett varv så slits den gamla färgen fram mycket snabbare än vid målning med två varv.

     Om du har fler frågor eller undrar över något i vårt svar här är du självklart välkommen åter.

    Hälsningar

    Christina