Gammal rödfärgsmålad vägg

Hej,
Har en gammal rödfärgad vägg med slamfärg. Tänkte nu måla över med Bestå.
Har gjort det för ett antal år sedan på en annan vägg med gott resultat.
Någon sa då att det inte skulle fungera men det har det bevisligen gjort.
Något jag skall tänka på ? eller är det bara att göra som förra gången. Då borstade jag bort slamfärgen så gott det gick.

Kommentarer

  • Hej
    Vi brukar generellt avråda från att måla med annat än slamfärg på slamfärgsmålade ytor.
    Det beror på flera orsaker:

    Dels att det kan vara svårt att få bort alla lösa partiklar från slamfärg men även på att trät ofta på slamfärgsmålade ytor är mycket väderslitet. Målar man på väderslitet och grånat trä kan den slitna ytan lossna från ytan.
    Det i sin tur beror på att färgen nyper fast i den yttersta ytan och när det sedan bildas spänningar i färgen så drar den löst den dåligt sittande ytan.

    Ofta så kan även äldre hus tidigare inför slamfärgsmålning oljats in med linolja innan de målades vilket i sin tur kan ger en risk för blåsor.

    Är man mycket noga så kan det gå bra så som det gjort för dig vid tidigare tillfällen.
    Dock anser vi att risken är så pass stor, trots ett gediget och hårt arbete med underlag, att vi istället råder till att byta panel.

    Med Vänlig Hälsningar

    Christina Alcro Kundcenter
  • Hej,

    Jeg har en fasade utomhus målet med slamfärg falunröd och önsker at måle den med alcro vattenbaseret olie färg ochså falunröd - kan det gå godt?
  • Hej Knud

    Vi rekommenderar att måla dessa ytor med just Slamfärg.
    Detta beror dels på att det är svårt att få bort exakt allt stoft av slamfärg från ytan. Men även om du får bort allt detta så behöver du skrapa/slipa fasadytan så att all eventuellt ytligt sittande grånat / föråldrat trä och träytor som mot sig själv har dålig vidhäftning tas bort. Du behöver helt enkelt skrapa ner i friskt nytt trä för att säkerställa att den yttersta ytan av trät sitter fast ordentligt.
    Slamfärgsmålade ytor har ofta inte varit tillräckligt skyddade för att inte påverkats över tid.

    Annars finns en risk att när du målar på dessa ytor så släpper denna väderslina och löst sittande ytskikt från trät .
    Är man mycket noga så visst kan det gå bra att sedan måla med något av våra Systemmålningsprodukter.

    Dock anser vi att riskerna för att eventuella problem ska uppstå är så pass stora, trots ett gediget och hårt arbete med underlag, att vi istället råder till att byta panel.
    Om du har fler frågor om detta eller undrar över någonting annat gällande målning är du även välkommen att ringa oss och vårt kundcenters tekniska rådgivning på telefonnummer 020-62 20 20 .

    Hälsningar
    Christina Alcro Kundcenter
  • Hej
    Jag har nyligen låtit byta ut delar av träfasaden mot färdigmålade brädor. Av misstag fick jag slamfärgade brädor, väldigt tunt med färg. Hela fasaden ska målas om (det är inte slamfärg på resten av huset, dock samma nyans) och nu undrar jag om jag måste byta ut de nyligen bytta brädorna eller om man kan måla över dem med Alcro perfekt fasadfärg.

  • Hej Eva
    Tack för din fråga.

    Då slamfärg/rödfärg har en stoftig och lite sandig yta som kan göra att annan sorts färg kan få dålig vidhäftning och göra så att färgen släpper så är vårt råd här att byta ut de brädor som av misstag målats med fel färgtyp.

    Om du har
    fler frågor eller undrar över något i vårt svar här är du självklart välkommen
    åter. Du kan även ringa in till oss och vårt kundcenters tekniska rådgivning på
    telefonnummer 020-62 20 20

    Hälsningar
    Christina
    Christina Alcro Kundcenter
  • Hej, för ca 10 år sedan så målade jag mitt hus med en röd slamfäg från Alcro. nu hittar jag inte den och kommer inte ihåg vad den hette. har ni någon annan färg jag kan måla huset med eller kan man måla med vanlig Falu rödfärg?

    Hälsningnar
    Henrik
  • Hej Henrik

    Tack för din fråga och tack för att du vill måla med oss och våra produkter.
    Det stämmer att vår Slamfärg/Rödfärg har utgått ur vårt sortiment och den kommer tyvärr inte att ersättas med annan slamfärg.

    Men som du skriver så kan du istället måla med Falu rödfärgs slamfärg på dessa ytor. Det viktiga här är just att det är en rödfärg av slamfärgstyp.

    Hoppas att vi vid annat tillfälle får möjlighet att erbjuda dig produkter ur vårt egna sortiment.

    Vänliga hälsningar
    Christina
    Christina Alcro Kundcenter
Inlägget är stängt för ytterligare kommentarer.