Får jag hyra ut min lägenhet i andra hand?

Hej! Jag bor på Vendelvägen 9A i Örbyhus i studentlägenhet. Nästa hösttermin (2022) kommer jag kanske studera ellet bo utomlands från Augusti tom Januari. Finns det möjlighet att hyra ut lägenheten i andra hand till en vän som är student och vill ha bostad samma period som jag är bortrest?
Om inte, när måste jag säga upp lägenheten (3 mån uppsägningstid) om jag inte vill betala för Augusti månad?
Tack för svar på förhand!
Frida

Kommentarer

  • Hej Frida!

    Tack för din fråga!
    Möjligheten finns för dig att hyra ut din lägenhet i andra hand till en annan studerande. Vi har en blankett som heter "Ansökan om tillstånd att upplåta lägenheten i andra hand" och den ska man fylla i och lämna in till oss på uthyrningen. Där står det vilka beaktansvärda skäl det finns hos oss för att få hyra ut sin lägenhet i andra hand. Om du till exempel ska studera eller bo utomlands så måste du kunna styrka ihop med blanketten antagningsbesked på studier eller bokningsbekräftelser. Allt står på blanketten vad du behöver bifoga och vad du som förstahandshyresgäst har för ansvar. Jag mailar över blanketten till dig så du kan läsa igenom vad som gäller. Är det fler frågor eller funderingar kring detta så är du välkommen att kontakta uthyrningen på e-post uthyrning@tierpsbyggen.se

    MVH

    Veronika Sellmander Teamledare Kundservice