Får jag hyra ut min lägenhet i andra hand?

Går det att hyra ut min lägenhet i andra hand?
Andreas Bodin

Kommentarer

  • Hej Andreas!
    Tack för din fråga!

    För att du ska få hyra ut i andra hand krävs att du har beaktansvärda skäl. Det kan till exempel
    vara om du får ett tillfälligt arbete på annan ort, ska studera på annan ort, eller om du ska
    prova att bo som sambo. Då kan du ha möjlighet att hyra ut lägenheten i andra hand. Normalt
    kan du ansöka om tillstånd för 12 månader, i speciella fall kan du efter ny ansökan få förlängning av detta i maximalt 11 månader.
    Tierpsbyggen ska förutom dina skäl också godkänna den tilltänkta andrahandshyresgästen.
    Tänk på att hyra ut i andra hand kan vara förenat med en del risker. Det är du som har avtal
    med oss och därmed ansvarig att hyran blir betald och att grannarna inte störs. Du kan också
    bli ersättningsskyldig vid eventuella skador i lägenheten. Du kan i värsta fall bli av med ditt
    hyresavtal vid allvarliga störningar eller om hyran inte blir betald

    Är du intresserad att ansöka om att hyra ut din lägenhet i andra hand så kontaktar du uthyrningen och ber att få en blankett hemskickad.

    Tänk på att du
    måste ha fått tillståndet innan du påbörjar uthyrningen. Om du utan tillstånd hyr ut den
    i andra hand riskerar du att bli uppsagd från hyresavtalet. Tänk på att även att låna ut lägenheten till en familjemedlem räknas som andrahandsuthyrning och kräver tillstånd.

    MVH

    Veronika Sellmander Teamledare Kundservice
  • Här finns blanketten för ansökan om andra handsuthyrning.

    Veronika Sellmander Teamledare Kundservice