Får jag överta en bekants lägenhet?

Hej! Om någon bekant ska säga upp sin lägenhet, får jag då om jag blir godkänd utav er ta över lägenheten direkt eller lär lägenheten annonseras på eran sida och låta andra ha chansen att lägga en intresseanmälan på den?
Elaine

Kommentarer

  • Hej!
    Tack för din fråga!

    Svaret på din fråga är nej, du kan inte överta en lägenhet av din bekanta.
    Om du däremot bott tillsammans i bostaden under en längre tid och varit sambo eller varit gift med den som har lägenheten kan du ha rätt att överta lägenheten.
    Om inte så får din bekanta säga upp sin lägenhet och du får göra en intresseanmälan på lägenheten när den publiceras på vår hemsida.

    MVH
    Veronika Sellmander Teamledare Kundservice
  • Hur länge är en längre tid?
    Måste man ha varit sambo eller gifta?
    Annalena
  • Hej Annalena!

    Ja, man måste ha varit sambo eller varit gifta. Enligt hyreslagen räknas tre år som en ”längre tid” tillsammans som sambos. I vissa undantag, exempelvis vid plötsligt dödsfall, kan även kortare tid godkännas.
    Vi som hyresvärd kollar vart man bor, hur länge har man bott tillsammans, hur mycket köpoäng har den andra personen som vill överta lägenheten. Vi kollar även om personen varit skötsam och om hen klarar av att betala hyran. Det är inte säkert att vi går efter tre år.

    MVH

    Veronika Sellmander Teamledare Kundservice