Får man ha en elcykel i ert källarcykelförråd?

Får man ha elcyklar i era källarcykelförråd / Sivert
Maria

Kommentarer

  • Hej Maria och Sivert!

    Tack för din fråga!
    Det är godkänt att ställa sin elcykel i källarcykelförrådet där man bor.
    Se dock alltid till att använda ett starkt lås.
    Elcyklar kan dock vara lite känsliga mot källarutrymmen för där är det lite kallare och fuktigare. Så att ta bort batteriet, displayen och andra känsliga elektronikdelar från cykeln kan vara bra. Förvara dessa torrt och säkert i din bostad.

    Sen lite tips att tänka på när man ska ladda batteriet:
    • Använd enbart hela och CE-märkta produkter. Byt aldrig ut originaldelarna/laddarna på egen hand. Och följ tillverkarens instruktioner.
    • Ha batteriet under uppsikt. Det betyder inte att du måste sitta och titta på det, men håll dig helst hemma och framför allt: ladda aldrig på natten.
    • Ladda inte batteriet i hallen eller närheten av ytterdörren. Risken finns att du inte kan ta dig ut om det börjar brinna. Det kan gå fort och ta fyr rejält.
    • Ladda gärna på ett hårt och platt underlag och ha inga lättantändliga material i närheten.
    • Kontrollera att din brandvarnare fungerar och ha brandfilt hemma. Brandfilten stoppar inte bränder i stora cykelbatterier men dämpar rökgaserna och gör det lättare för dig att ta dig ut.

    MVH

    Veronika Sellmander Teamledare Kundservice