Kan jag bli borgensman?

Hej! Jag undrar om jag kan gå i borgen åt min mamma som är i akut behov av lägenhet. Hon bor för närvarande väldigt lång bort och har ingen inkomst, självklart kommer hon arbeta när hon flyttar upp hit
Är detta möjligt till att börja med? Vad är era krav för borgsman?

Kevin

Kommentarer

  • Hej Kevin!

    Bor man längre bort så måste man påvisa vilken inkomst man kommer ha när man bosätter sig hos oss än där man bor idag. Vi tar inte in en borgensman om man saknar inkomst. Utan krav på borgensman är i de flesta fall för att man har skulder till Kronofogden.
    Så i detta fall går det inte att ta dig som borgensman för din mamma. Din mamma behöver först och främst påvisa godkänd inkomst. Läs mer om vår uthyrningspolicy på denna länk:

    Tierpsbyggen - Uthyrningspolicy - Grundkrav för att hyra hos oss

    Krav för borgensman är att man tjänar minst 250 000kr i årsinkomst, inga betalningsanmärkningar eller skulder till Kronofogden.
    Vid två borgensmän så ska vardera borgensmän tjäna minst 150 000kr i årsinkomst, inga betalningsanmärkningar eller skulder till Kronofogden.

    MVH

    Veronika Sellmander Teamledare Kundservice