Det är kallt i min lägenhet, vad kan jag göra?

Nu på vintern blir det jättekallt i min lägenhet. Och jag har nya fönster men det drar kallt därifrån. Hur ska jag göra för att få varmt i lägenheten?
Mimmi

Kommentarer

  • Hej,
    Alla våra lägenheter ska ha en inomhustemperatur på minst 20 grader. Upplever du att det är kallare än så, kan du börja med att höra av dig till oss. I varje lägenhet finns en tempgivare, som kontinuerligt skickar information till oss. Vi kan alltså dag för dag se temperaturen hemma hos dig. Du kan också välja att mäta själv - mät 1 meter från yttervägg och på 1 meters höjd från golvet.

    Några saker som påverkar inomhusklimatet:
    • Har du möblerat tätt framför elementet så att t ex soffan eller sängen hindrar värmen från att sprida sig i rummet?
    • Har du hängt gardiner för termostaten som gör att den känner av en högre temperatur än det är i rummet och därför slår av värmen för tidigt?
    • Är elementet varmare nedtill och kallare upptill? Då kan det vara luft i elementet som hindrar det varma vattnet från att cirkulera. Gör då en felanmälan.
    • Är elementet kallt nedtill men varmt upptill? Det är helt i sin ordning. Det varma vattnet strömmar in upptill, ger ifrån sig värme och strömmar ut nedtill för att åter värmas upp.
    • Är elementet helt kallt? Då kan det bero på 1) att det är tillräckligt varmt i rummet, dvs minst 20 grader eller 2) termostatventilen har fastnat i stängt läge. Testa då att vrida termostatventilen mellan öppet och stängt läge 5 gånger. Kontrollera att termostatventilen är fullt öppen, vrid moturs tills det tar stopp.
    • Låt inte fönster eller balkongdörr stå på glänt när det är kallt ute.
    Om du har kontrollerat allt och det ändå är kallt i lägenheten kan det ha uppstått något problem i ett enskilt element eller i värmesystemet. Gör då en felanmälan så att vi kan kontrollera om elementen behöver luftas eller om en termostat har hakat upp sig. Är det fortsatt kallt i lägenheten skickas din anmälan vidare till våra drifttekniker som tittar på andra åtgärder i värmesystemet.

    Med vänliga hälsningar
    Aryet Özer Kundvärd, Kundcenter
    (Uppdaterad )
  • Hej ! Jag har känt på elementen,och då är det varmt upptill. Och sen känner jag vid fönstret och där är det kallt !
    Mimmi Överfjord
  • Hej,
    Du kan kontakta vår växel på 0220 77 40 00 och göra en felanmälan på ditt ärende du kan även lägga en felanmälan via mina sidor.

    Med vänliga hälsningar
    Aryet Özer Kundvärd, Kundcenter