Hur frostar jag av frysen?

Min frys är full av is och jag får knappt in lådorna - hur går jag tillväga för att få bort isen?
Hallstahem

Kommentarer

    1. Töm frysen på varor. Lägg dem i tidningspapper eller ställ på balkongen om det är minusgrader.
    2. Stäng av frysen.
    3. Ta ut lådorna. Gör rent dem.
    4. Lägg en djup ugnsplåt under frysen. De flesta frysar har en liten ränna där smältvattnet rinner ned. Lägg en handduk under och stanna hemma så att du kan ha koll och tömma plåten vid behov.
    5. Ställ kastruller med hett vatten på hyllplanen så smälter isen snabbare. Hacka inte bort isen, då kan du skada frysen.
    6. När all is smält torkar du av insidan med fuktig trasa.
    7. Sätt på frysen och ställ in lådorna och varorna igen. KLART!
    När du ändå är igång - dra ut kyl och frys och gör rent från damm under och bakom så minskar du dessutom risk för brand och minskar din elförbrukning.
    Nadja Larsson