Viktavrundningen

När jag lämnade in vikten igår så avrundades den från 83,7 till 83,0
Idag så lämnade jag inte en vikt på 82,4 som avrundades till 82,94
Vad menas med det??

Thyndra

Kommentarer

  • Hej Thyndra,
    Siffrorna du undrar över är inte din avrundade vikt utan är ett exponentiellt viktat glidande medelvärde ;-) Det är inte riktigt lika komplicerat som det låter, och betyder helt enkelt att värdet fås fram genom att ta medelvärdet av alla tidigare invägningar men räkna de tidigare värdena mindre ju äldre de är.

    Det är en vanligt teknik som brukar användas i aktieanalys för att få fram trenden för en aktie, men fungerar lika bra för att få fram trenden bakom invägningarna på Viktpuls.

    Om du är intresserad kan du läsa mer om formlerna här: http://en.wikipedia.org/wiki/Moving_average#Exp...

    Marcus Andersson Utvecklare