Vilka aro ligger uppströms?

Hej,

S-HYPE är ett lätt använd verktyg för att få fram beräknat vattenföring och näringstransport från ett avrinningsområde. Genom att den visar både lokal och total transport ser man hur mycket det valde arot bidrar med och hur mycket kommer från aro uppströms.

Det vore mycket värdefull att även kunna se vilka aro som ligger uppströms det valde arot så att man lätt kan gå vidare med att se hur mycket varje aro uppströms bidrar med. Skulle det vara möjligt att få detta tillägg i S-HYPEs output så att den helt enkelt anger vilka aro som ingår i den totala transporten från ett aro?

Kommentarer

  • Hej Ernst! Kul att du har nytta av data i VattenWeb. Vi försöker förbättra tjänsten successivt och tar fasta på ditt önskemål.

    Till viss del finns redan en möjlighet att se vilka delområden som bidrar till en viss punkt, åtminstone i kartan: Om man högerklickar i kartan på ett delområde och väljer "Beräkna avrinningsområde" så skuggas alla eventuella delområden i kartan som ligger uppströms. Även avrinningsområdets utloppspunkt markeras med en punkt. Observera att beräkningen kan ta några sekunder, speciellt för stora avrinningsområden.

    Niclas Hydrolog, marknadsansvarig
  • Tack! Fungerar klockrent! Ser framemot när uppgifterna om aro uppströms även finns med i rapporten.

  • Hej Ernst! Vi tackar för dina synpunkter. Det finns nu ett GIS-skikt från SVAR (Svenskt vattenarkiv) som visar "ackumulerade delavrinningsområden", och du hittar denna på länken: http://www.smhi.se/klimatdata/hydrologi/sjoar-o...

    Kanske kan detta vara intressant?

    Niclas Hydrolog, marknadsansvarig