Vattenstånd Västra Mälaren

I lokaltidningen "Bärgslagsbladet" ges dagligen vattenståndet i Mälaren. Tyvärr är uppgifterna mycket missvisande då observationerna hämtas från hamnen i Västerås medan nivån i Västra Mälaren, (fjärden Galten) där bottendjupet är mycket grunt, har en helt annan nivå. Denna känsliga del av Mälaren behöver en bättre observationsposition för att ge allmänheten en korrekt nivåangivelse i Köping och Kungsör.

Kommentarer

  • Hej!
    På SMHI och enligt vattendom är i dagsläget Mälarens vattenstånd ett medelvärde mellan tre mätningar; Västerås, Södertälje och Hammarbyslussen. Dessa värden finns presenterade i Vattenwebb och på SMHIs hemsida. I förslaget på ny reglering av Mälaren kommer vattenståndet att definieras som ett medelvärde av sex stationer varav minst en mätare sitter i den västra delen av Mälaren. När den nya domen/regleringen träder i kraft så kommer även SMHI att gå över till att medelvärdesbilda från dessa sex stationer.

    Lena Hydrolog, produktansvarig
  • Hej Lena,
    Nu har SMHI en korrekt uppdatering för västra mälaren i Kungsör. (äntligen)

    Den hittar du på www.airviro.smhi.se

    Tyvärr finns inte normal min/max värden ännu men jag hoppas att någon jobbar på frågan så att vi kan erhålla korrekt information i framtiden.

    Thomas