Skillnaden mellan Total och Lokal transport

Hur skiljer sig beräkningen mellan lokal och totala transporter? Jag tycker att de borde bli lika för ett källområde som inte får tillförsel från annat område uppströms. I område 638203-127591 var lokala kvävetransporten 8,7 % lägre än den totala under 2011 medan fosfortransporten var 37% lägre.

Kommentarer

  • Hej Stefan!

    Det är belastningen från punktkällor som tillkommer i den totala transporten. Lokal tranport är nämligen definierad som det som rinner till huvudåfåran från den lokala åfåran i ett delaro och då punktkällorna anses ligga direkt i huvudåfåran räknas dessa inte med, något som vi borde vara tydligare med.

  • Tack för svaret.
    Nu ska du få en annan sak att klargöra för mig.
    Om man tar hem data för Finnebäckens övre del i Kungsbackaån (639669-128114) så ligger den lokala transporten ofta över den totala. Är det retentionen i Finnsjön som inte redovisas på annat sätt?

  • Du har rätt; totaltransporten är det samma som nettotransporten ut ur delområdet, dvs summan av transporten från uppströms områden och det som tillkommer lokalt minus retentionen som sker i mark, vattendrag och sjöar på vägen.

    Se även http://www.smhi.se/forskning/forskningsomraden/... för utförligare beskrivning av hur modellen är uppbyggd.

  • Hej! Tack för vattenweb och snabbt och lätt tillgänglig data! Har några frågor som anknyter till ovanstående.

    1. a. Trodde lokal transport var nettotransporten från ett delaro inkl samtliga källor (men exkl uppströms delaro). Men punktkällor är alltså exkluderade?

    b. Finns i så fall uppgifter om hur belastningen från punktkällor fördelas över årets månader, eller får man nöja sig med att slå ut belastningen som ett medel över året? Åtminstone dagvatten är ju avrinningsberoende och bör variera både inom och mellan år.
    c. Och slutligen; av ovanstående svar förstår jag det som att lokal transport inte tar hänsyn till retention? Stämmer det? Gäller det även punktkällorna?

    1. Tittar på delaro 660768-161922, Utloppet av Fysingen. Är intresserad av vilken retention ni räknat på för sjön - hur kommer jag åt detta? Om det stämmer att lokal transport inte tar hänsyn till retention bör jag kunna summera totaltransport för Fysingens inlopp med lokal transport för Utloppet av Fysingen och jämföra med totaltransport för Utloppet av Fysingen. Kompliceras förstås av att det finns en omsättningstid att ta hänsyn till...

    Tacksam för snabbt svar!

  • Hej! Vad är skillnaden mellan den lokala vattenföringen och den totala vattenföringen för ett avrinningsområde som inte får tillförsel från annat område uppströms? Är det tillförsel/avdrag från vattenkonsumption i hushåll eller vad?

    Också: Vad är definitionen för total naturlig vattenföring? jmf. total vattenföring.

    Tacksam för snabbt svar!

  • Hej Anna!

    Den här sidan om beräknad källfördelning av kväve och fosfor beskriver i text och bild hur lokalt och totalt netto samt brutto belastning för ett delavrinningsområde är definierad.
    http://www.smhi.se/Professionella-tjanster/Prof...

    Svar på dina frågor:
    1.a. Det stämmer, förutom belastningen från enskilda avlopp som läggs till marken och den lokala åfåran. Övriga punktkällor tillkommer i den totala transporten för området.

    b. Belastningen från punktkällorna är konstant och innehåller ingen månadsvariation.

    c. I den lokala transporten har endast den retention som sker i mark/grundvatten räknats bort.

    1. För att ta reda på hur mycket som försvinner i sjön kan du göra precis så som du beskriver.
  • Hej Joel!

    För ett delavrinningsområde utan utloppssjö ska lokal och total vattenföring vara nära nog det samma, förutom ett eventuellt extra, mycket litet, bidrag från punktkällor som läggs till den totala vattenföringen. För delavrinningsområden med utloppssjöar kan det däremot skilja mellan lokal och totalvattenföring, då den lokala mostavarar det som rinner till sjön medan det totala det som rinner ut från sjön. Utflödet beräknas i modellen med en avbördningsekvation eller mha regleringsrutiner om sjön är reglerad för vattenkraft.

    Naturlig vattenföring är vattenföring utan påverkan från vattenkraftsregleringar.
    Se denna sida för mer information om regleringar i modellen:
    http://www.smhi.se/Professionella-tjanster/Prof...

  • Hej!

    Här kommer en fråga som anknyter till fråga och svar 1a ovan.

    A. Jag vill ange den totala genomsnittliga fosforbelastningen till sjön Fysingen och använder uppgifter i Utloppet av Fysingen, 660768-161922. Den totala belastningen (från diffusa källor) är i medeltal (1990-2011) 3065 kg/år. För att få fram den totala belastningen lägger jag till punktkällor UTOM enskilda avlopp som redan ingår i de diffusa. Stämmer det?

    D.v.s. den totala fosforbelastningen är i medeltal 3065 kg (diffusa) + 78 kg (dagvatten) = 3143 kg

    och INTE:

    3065 kg (diffusa) + 78 kg (dagvatten) + 326 kg (enskilda avlopp) = 3469 kg

    Och en fråga till:

    B. Är det möjligt att få ta del av hur belastningen fördelar sig på olika markslag?

    Hoppas på snabba svar även denna gång. Tack!

  • Hej Anna!

    Jag misstänker att det som du räknat fram som ett medel på totalbelastning av fosfor är ”Total fosfortransport” vilket i så fall är totala transporten ut ur området och därmed ut ur sjön, dvs. med alla källor medräknade och med sjöns retention/avskiljning borträknad. Om du vill ha den totala belastningen på sjön är denna detsamma som summan av belastningen från uppströms områden, i ditt fall från ”Inloppet i Fysingen” (660812-162136) och det som tillkommer lokalt i ”Utloppet av Fysingen”.

    Då du laddar ner data för ett område får du en flik med källfördelning där du hittar det du behöver, här framgår även hur belastningen från olika markanvändningar fördelas.

    Det som ska summeras är alltså ”totalt netto för hela avrinningsområdet” (TNW) för inloppet med ”brutto för delavrinningsområde” (GTW) för utloppet. Den beräknade totalbelastningen av fosfor på Fysingen blir då ( 2532 + 593 ) kg = 3125 kg.

  • Hej Johanna!

    Fliken källfördelning fanns inte i mina nedladdade filer från förra året - ett ypperligt tillskott! Stort tack!

    Anna

  • Hej! Nytt upplägg i filerna (verkar bra!), ny fråga:

    1. Tittar på delaro 660578-160911. Här kan man läsa ut ett Totalt netto för hela avrinningsområdet (TNW) på 380 kg P. Detta är alltså mynningstransporten för delaro; i detta fall fosforbidraget till Mälaren-Skarven?

    Hälsningar från Anna

  • Hej igen Anna!

    Du har helt rätt, TNW är total nettobelastning från valt delavrinningsområde på nedströms liggande område, i detta fall på Mälaren-Skarven.

  • Tack Johanna!