Genväg till delavrinningsområde?

Först vill jag än en gång säga att jag tycker detta är en fantastiskt fin och användbar tjänst. Vi sätter stort värde på detta utomordentligt värdefulla hjälpmedel. Stort tack till alla duktiga personer på SMHI som gjort detta möjligt.

Jo sedan undrar jag om det finns en möjlighet att på ett enkelt sätt lägga upp genvägar eller söka fram ett delavrinningsområde som man har ett återkommande intresse av. Om man frekvent vill läsa av samma delområde är det lite bökigt att varje gång behöva zooma in kartan och leta upp rätt delområde grafiskt. Kanske man bara kunde skriva in områdets ID i sökrutan?

Kommentarer

  • Hej!
    Tack för din positiva feedback.
    Det finns olika alternativ för att enklare komma till rätt område. Du kan söka på aroid i sökrutan uppe till höger. Då hamnar du i rätt område direkt. Från och med nästa version av modellen som kommer inom kort så kommer det även vara möjligt att söka på subid.
    Ett annat alternativ är att i söksträngen skriva http://vattenwebb.smhi.se/modelarea/#xxxxxx-xxxxxx. Där x:en motsvarar önskat aroid. Även då hamnar du i direkt i rätt område. Dessa sidor kan du även spara som bokmärken etc. för att snabbare komma rätt nästa gång.

    Lena Hydrolog, produktansvarig
  • Hej Lena.

    Tack för bra svar. Det underlättade.

    Med vänlig hälsning
    Mats\ Fiskevårdsteknik

  • Hej,
    Jag har en liknande fråga.

    Genom shape-filerna i Svenskt vattenarkiv har jag valt ut ett gäng avrinningsområden. Tabellen som tillhör shape-filen saknar dock både sub-id och aroid. Det går inte att söka på namnen från Svenskt vattenarkiv i vattenwebben. Hur ska jag göra för att hitta mina avrinningsområden?

  • Hej!
    Om du väljer att ladda ner modellresultat för hela Sverige så finns i alla dessa filer en omvandlingstabell mellan subid och aroid. Den kan du använda för att söka ut rätt område. Aroid borde finnas i attributdata till shapefilerna. Mejla mig gärna filen så kan jag titta mer på detta. Min mejladress är lena.eriksson@smhi.se.

    Lena Hydrolog, produktansvarig
  • Lena,
    Tack för hjälpen. Nu har jag sett hur man laddar ner datan. När jag klistrade in aroid eller subid i sökrutan och klickar sök så dyker inte området upp utan man måste klicka på idnumret i drop-downfliken. Detta till synes lilla fel orsakade en hel del förvirring innan jag förstod hur man skulle göra.

    Tyvärr kommer jag inte att använda mig av datan eftersom det är alldeles för krångligt och tidskrävande att ladda ner data, delavrinningsområde för delavrinningsområde för alla de avrinningsområden som jag är intresserad av.
    hälsningar
    Elin

  • Hej på er,
    Om det blir för mödosamt att ladda ned ett delavrinningsområde i taget så finns det ett alternativ under rutan "Ladda ned modelldata hela Sverige".
    Där kan du ladda ned Indata eller Resultat som Excelfiler.
    Titta där och se om det är ett bättre alternativ för dina behov!
    Mvh,
    Ola

    Ola Databasexpert
  • Hej!
    Olas förslag ovan leder till tabeller med tidsstatiska värden (medelvärden) för alla delområden i Sverige, men om du är intresserad av tidsserier för många delavrinningsområden kan du beställa ett datauttag från SMHI genom att skicka mail till dataleveranser@smhi.se. Detta kostar dock en expeditionsavgift för att täcka vårt arbete med att sammanställa och skicka data till dig. Vad som är bäst för dig beror på vilka data du behöver.

    Niclas Hydrolog