Bild nummer 1058, bildtexten

Bilden är tagen i Säfvar (dåtida stafning) eller Sävar (nutida stavning). Observera att varianten Sävfar är helt omöjlig!

Kommentarer

  • Hej!
    Tack för din synpunkt. Jag vidarebefordrar till ansvarig för arkivet.

    Lena Hydrolog, produktansvarig
  • Hej Tore.
    Arkivfunktionen har valt att följa stavningen i de samtida negativböckerna. Detta medför att stavningen av exv ortnamn avspeglar det dåtida stavningssättet. Ibland är det svårt att tyda "kråkfötterna" och ibland har bokstäverna vid avskrift av misstag kastats om, som i detta fall. Inom en någotsånär närliggande framtid kommer texterna att ses över och normaliseras efter dagens stavningssätt.