Antropogena punktkällors påverkan på en sjö

Hej.
Jag heter Daniel och jag sitter och gör VA planer. Jag försöker att få fram fram hur specifika punktkällor påverkar en sjön. Alltså hur mycket totalfosfor som enskilda avlopp runt sjön tillför sjön. Samma gäller Urbant/dagvatten och allmänna avlopp.. Detta är då för att kunna göra en värdering om man bör etablera mer bostäder runt sjön eller om påverkan har blivit för stor.
Jag har hittils använt mig av scenarioverktyget och använt mig av siffrorna i "Lokalt Netto till fokusområdet" och tagit dessa siffor per punktkälla. När jag använder dessa siffor och delar med hektarstorleken på sjön så får jag höga siffor som inte verkar logiska. Vad gör jag för fel.

Kommentarer

  • Hej!

    Lokalt Netto till fokusområdet visar hur mycket av belastningen som blir kvar i utloppet av valt fokusområde. Om du valt området där sjön ligger får du visar siffrorna hur mycket belastning som fortsätter till nästa område. På din beskrivning låter det som om du i första hand är intresserad av belastningen till sjön.

    På: http://vattenweb.smhi.se/modelarea/ kan man välja ett område och få fler alternativa beräkningar för källfördelning. Beskrivning av vad de betyder finns här:
    http://www.smhi.se/Professionella-tjanster/Prof...

    För att ge mer specifik hjälp behöver vi få mer information om vad du vill göra och ett exempel på hur du har räknat.

    Lena Strömbäck

  • Hej Lena.
    Sjön heter Hugn i Eda kommun. delavrinningsområde subid 9291. Vad jag är ute efter är hur mycket enskilda avlopp runt sjön tillför fosfor och Kväve på ett år. Alltså som du skriver "Belastningen till sjön "

    De andra 2 frågeställningarna är hur mycket allmän VA och Dagvatten tillför Fosfor och Kväve till sjön på ett år.

    Vilka parametrar skall jag använda och går det ens att urskilja de enskilda avloppen som punktkälla runt sjön?

    Jag har räknat så här:
    Lokalt Netto till området :enskilda avlopp.Kväve..1051kg/år
    1051kg kväve/år / 730 hektar= 1,4 kg/hektar per år

    Lokalt Netto till området : enskilda avlopp ,fosfor.. 144kg/år
    144kg fosfor/år / 730 hektar = 0,19 kg /hektar per år

    Enligt länsstyrelsen så finns en högre skyddsgräns satt på fosforpåverkan från enskilda avlopp på sjöar på 0,16kg / ha per år. Som synes i min uträkning så passerar sjön denna gräns med sina 0,19 kg/hektar per år. Något som inte stämmer helt med VISS klassning då det där står att sjön ä rmåttligt påverkad. Det finns flera sjöar i området som yttrar sig på samma vis.

    Allmän VA hamnar på (7516/730) = 9,8 kg Kväve/ ha per år
    Allmän VA Fosfor (148/730 ) = 0,20 kg Fosfor/ ha per år

    Dagvatten/urbant vatten kväve (764/730)= 1,04 kg kväve /ha per år
    Dagvatten/urbant vatten fosfor (45/730) = 0,06 kg fosfor /ha per år

    Beror resultaten på en felräkning eller tar jag fel källor? Elle blir det så här på grund av att sjöarna är så små i området?

    mvh Daniel

  • Hej Daniel!
    Var har du hittat belastningssiffrorna i ditt räkneexempel?

    Niclas Hydrolog
  • Hej..
    Jag har tagit siffrorna ifrån "Analys scenarioverktyget för övergödning i Sötvatten"

  • Vilket område har du markerat som "fokusområde" (dvs det område där den blå flaggan sitter)? Detta avgör till vilken punkt som nettobelastningen beräknas. När jag väljer område 9291 (Hugn) så får jag nämligen andra siffror än de du presenterar, så du kanske har valt ett annat område?

    Niclas Hydrolog
  • Hej
    Jag avläste belastningen som står under "visningsintervall". Det blev fel där alltså? så det är den siffran som står i flaggan jag ska välja angående Enskilda avlopp? och när det gäller tillrinning av fosfor till sjön så är det den siffra jag tog?

  • Om det är Hugn du är intresserad av ska den blå flaggan placeras i detta område. Du ser sedan siffrorna om du ställer muspekaren över någon av de röda cirklarna i kartan. Antingen visas då total eller lokal belastning, beroende vad du valt för "belastningstyp". Total belastning är bidraget från hela uppströmsområdet, medan lokal belastning bara är bidraget från det lokala delavrinningsområdet (området närmast Hugn).Om man ställer muspekaren på den röda cirkeln (och flaggan) vid Hugn ser man siffrorna för enskilda avlopp:

    Total belastning: 5334 kg N/år och 722 kg P/år
    Lokal belastning: 248 kg N/år och 33 kg P/år

    Kom ihåg att det som visas i Analys- och scenarioverktyget alltid är nettobelastning, dvs det man kan mäta i vattenprover i utloppet av varje område (i detta fall Hugn). För att se bruttobelastningen måste du ladda ner exceldata för området från Vattenwebb. I excelfilen för Hugn ser man då t.ex. att den lokala bruttobelastningen från enskilda avlopp är 304 kg N/år och 45 kg P/år, dvs lite högre än den lokala nettobelastningen ovan. Mellanskillnaden är det som sedimenterar/tas upp/försvinner i själva sjön ("retentionen").

    Det finns alltså två val du måste göra innan du kan göra din beräkning:

    1. Totalbelastning eller lokal belastning?
    2. Bruttobelastning eller nettobelastning?

    Hör av dig om du kör fast igen så försöker vi hjälpa dig vidare!

    Niclas Hydrolog
  • Se där du.. Tack för hjälpen. Nu löser det sig här 😀

  • Bra att det löste sig!

    Jag vill passa på att nämna att vi uppdaterar våra modellberäkningar i Vattenwebb inom kort (planen är att detta ska ske i september) och den nya beräkningen använder ett mer detaljerat underlag över enskilda avlopp i hela Sverige. Det kan alltså finnas skäl att vara uppmärksam på detta om det är just enskilda avlopp som är intressant.

    Niclas Hydrolog