Visa hållplatser som en linje passerar

Hej!
Jag har nu lanserat min app, och jag har börjat få in rikligt med förbättringsförslag från användarna. Ett förslag som dyker upp om och om igen är hur bra det vore att kunna trycka på en avgång för att se vilka hållplatser den bussen/tåget/annat passerar, precis som på sl.se.
Jag tycker också att det vore jättebra, men i dagsläget är det ju tyvärr omöjligt (i alla fall om man bara använder sig utav de API:er som finns på Trafiklab).
En lösning är förstås att skapa ett nytt API för detta, vilket skulle lösa just det här problemet.
Det finns dock ett större problem, på vilket "vilka hållplatser stannar en avgång vid?"-problemet bara är ett symptom, nämligen att det inte går att koppla ihop SL:s realtids-API:er med GTFS.

För att kunna koppla ihop SL:s realtids-API:er med GTFS skulle det krävas att det gick att ta reda på vilken hållplats hos SL som motsvarar vilken hållplats i GTFS, och att det gick att ta reda på vilken avgång hos SL som motsvarar vilken avgång i GTFS.
Om det gick att översätta på det här viset skulle vi som använder Trafiklab själva kunna lösa många av de problem som i dagsläget skulle kräva att ett nytt API utvecklades. I exemplet ovan skulle man exempelvis kunna hämta data från SL Realtidsinformation och se motsvarande trip_id för var och en av avgångarna. Därefter skulle man kunna kolla i GTFS efter det trip_id:t för att se vilka hållplatser den avgången passerar.

Kommentarer

  • Hej!

    Tack för informationen. Vi tar med oss detta inför diskussioner ang framtida utveckling av Trafiklab och APIerna.

    /Martin

    Team Trafiklab