SL Reseplanerare, fel teckenkodning

Hej, vissa frågor till reseplaneraren verkar ge felaktig teckenkodning i svaret.

Samma fel på sl egna hemsida, se exemplet med "Frösundavik" på resan från Slussen till Industrivägen.

Bifogad fil:

Kommentarer

  • Hej Johan,
    Vi hade en driftsättning av backend-systemet igår vilket måste vara orsaken. Felet är anmält och håller på att undersökas av tekniker.

    /Sabina

  • Hej igen,
    En rättning genomfördes i lördag för att åtgärda problemet. Hör av dig om det fortfarande är något problem!

    /Sabina

  • Det verkar som att det fortfarande är kvar för vissa. T.ex gör en sökning från Solna Station till Liljeholmen. Pendeltåget har fel teckenkodning på Södertälje.

    Tack!

  • Hej,

    vi upplever också samma problem när vi gör sökningar idag. På vissa ställen så blir t.ex. "Märsta" fel, men på andra rätt.

    hälsningar
    Johan

  • Hej, finns det någon uppdatering på detta. Det verkar som att detta endast eller främst händer om man använder sig av realtids flaggan.

  • Detta fel kvarstår forttarande (2015-01-15)

    Tror det beror på att vissa fordon har fel teckenkodning på sin direction i systemet, för det är helt fordonsberoende. Se screenshot nedan, där har första förslaget fel kodning, medan den senare har rätt. Samma linje, olika fordon.

    Request url: https://api.sl.se/api2/TravelplannerV2/trip.jso...<secret>&numTrips=6&originId=1260&realtime=true&time=14:15

    Mvh
    Torsten

    Bifogad fil:

  • Postar url igen, den tidigare klipptes av p.g.a. min utbyta api-nyckel.

    https://api.sl.se/api2/TravelplannerV2/trip.jso...

  • Det verkar vara dubbelenkodat om du vill göra en egen lösning innan det rättas hos SL.

    Jag har en sådan fix själv på plats sedan en tid och det hjälper.

  • Hej!
    Har tyvärr inget svar ännu, felsökning pågår fortfarande...

    /Sabina

  • Sabina: kollar de som felsöker denna tråd? Annars kanske du kan skicka vidare detta till dem.

    Felet består förmodligen i kopplingen mellan HAFAS och realtidssystemet. Samtliga resor som har realtidsdata får felaktig teckenkodning på direction. Förmodligen exporterar realtidssystemet korrekt i UTF-8, men HAFAS tolkar det som ISO-8859-1 (eller liknande).

    Johan: Tack för info! Har redan en sådan hjälpfunktion för Västtrafiks adressnamn, så det gick snabbt att fixa. Segt att vänta flera dagar på att Apple ska godkänna uppdatering dock...

  • Hej,
    Idag driftsätts en ny version av reseplanerar-systemet. Enligt utförda tester ska problem med teckenkodning och gånglänkar över vatten nu vara åtgärdade.

    Som vanligt mottages tacksamt eventuella observationer om oönskat beteende!

    /Sabina

  • Hej!
    Felet verkar finnas kvar på vissa ställen även om det blivit bättre sen senaste driftssättningen.

    Exempel:
    Från Spillersboda brygga -> T-Centralen 8.03 (idag tisdag 9/2) - Buss 676 får beskrivning Blss 676

  • Hej Ulrika,
    detta är ett "nytt" fel och dialog om det finns i här:
    https://kundo.se/org/trafiklabse/d/pendeltag-ha...

    Jag hänvisar dit och stänger detta ärende.

    /Sabina