SL reseplanerare 2: Geometry?

Hej,

Jag har börjat gå över till det nya reseplanerings-API:et, och jag gillar att "Intermediate stops"-sökningen ersatts av information om hela fordonets resväg, inte bara den del av vägen som resenären befinner sig på fordonet.
Jag blev även taggad på att börja använda "Geometry" för att äntligen kunna rita ut i kartan hur fordonen faktiskt åker, men när jag kollar närmare på resultaten från API:et så verkar det som att det fortfarande bara är fågelvägen mellan hållplatserna. Stämmer det att det inte finns mer information än så att hämta i Geometry? Kommer API:et förbättras senare, så att det går att ta reda på hur resvägarna mellan hållplatserna ser ut?

Kommentarer

  • Hej,
    Geometry svarar med den bästa beskrivningen av resvägen som finns i reseplanerarens data. Idag finns det bara raka linjer mellan hållplatserna, men planen är att det skall komma in mer detaljerade data framöver. Så använd metoden för att rita på kartan så får du automatiskt linjedata den dagen då det kommer in.

  • När tror ni att det kommer att hända?

  • Hej Johan,
    Det här planeras att bli klart under 2015.

    Data finns men anpassningar av data och system behöver göras för att få ut det till reseplaneraren. Som vanligt är det många aktiviteter som ska samsas om begränsade resurser, och en del ledtider längs vägen gör att det kan ta lite tid.

    Mer information kommer när det finns en mer konkret tidplan.

    /Sabina

  • Hur går det?

  • Hej,
    Data för att kunna visa körvägar finns i källsystemet men dataförsörjningen till reseplaneraren sker via en adapter som nu behöver anpassas. Leverans av det är beräknad till Q2 2016 eftersom flera andra, högre prioriterade leveranser står på kö. Alltså är detta klart "före sommarsemestern" i bästa fall.

    /Sabina

  • Är det färdigt?

  • Hej!

    Vi hittade några problem vid testerna så det kommer att dröja ytterligare några månader.

    //Sofia

  • Finns det möjligtvis en chans att detta även skulle kunna publiceras i API:et SL Hållplatser och Linjer?