Realtid2 - ingen tunnelbaneinfo...

Har varit problem med tunnelbaneinfo från Realtid2 hela dagen. Jag har inte lyckats få någon tunnelbaneinformation från t.ex. Odenplan, Hammarbyhöjden, Alvik och Gullmarsplan under hela dagen. Många andra stationer fungerar som de skall. Har inte kollat igenom exakt vilka som inte fungerar, i den lista jag använder dagligen är det dessa tre, så borde rent logiskt vara fler. Klockan är nu 20:50, så felet har pågått i minst 12 timmar. Beroende på vad som orsakar felet kan det ju vara så att ni inte upptäckt och fått ett larm på det. Statistiken rapporterar Realtid2 som uppe...

Kommentarer

  • Tunnelbanans realtidsinformation hämtas från skyltsystemen i tunnelbanan. Flödet från gröna linjens system fungerar inte sedan igår morse, okänt varför än så länge. Felsökning pågår fortfarande.

  • Hur går det? Två dagar nere nu

  • Nu är dag 4 påbörjad utan info från tunnelbanans gröna linje. Det är extremt svårt (och pinsamt) att växa appen som det nu är. Folk är kanske vana att informationen på skyltarna i tunnelbanan kan vara fel eller saknas ibland, men då pratar vi minuter. Jag har till och med några som betalat för Appen redan, och de hann använda den nästan en vecka innan detta hände. Självklart beror det ju på var man bor och jobbar hur mycket avsaknaden av grön info spelar roll, men för de som behöver denna information (som jag själv t.ex.) har Appen nu varit oanvändbar 4 dagar i rad!!!! Något drastiskt måste göras åt stabiliteten och reparationstiderna om detta skall kunna växa och bli stort.

  • 5 dagar.....

  • 5 dagar utan någon information från grön linje, men statistiken ser bra ut?

    Bifogad fil:

  • Skulle även vilja ha en uppdatering på detta.

  • 6 dagar...

  • Samma fel på sl.se vad jag kan se.

  • Hej,
    det stämmer att informationen saknas även i SL:s kanaler eftersom vi använder samma datakälla.
    Felsökning pågår fortfarande. Flera olika system och företag är inblandade och därför tar det tydligen tid att identifiera vad problemet beror på. Återkommer så snart jag får veta något.

  • Hej!

    Som nämnts tidigare så är flera system inblandade och det inträffar att något system felar. När det sker på Trafiklab så saknas samma information på SL andra utkanaler som sl.se.

    När det gäller statistiken (Pingdom) visar den att man erhåller svar från DPS systemet innehållande bussar, tvärbana, pendeltåg. Om svar från TPI systemet (som innehåller tunnelbana) saknas framgår det från StatusCode fältet enligt nedan.

    Felmeddelanden:
    Statuskod Meddelande
    5321 Kunde varken hämta information från TPI (tunnelbanan) eller DPS (övriga trafikslag).
    5322 Kunde inte hämta information från DPS.
    5323 Kunde inte hämta information från TPI.
    5324 Kunde varken hämta information från TPI (tunnelbanan) eller DPS (övriga trafikslag) p.g.a. inaktuell DPS-data. Detta uppstår om DPS-datan är äldre än 2 minuter vid svarstillfället.

    Det finns inget sätt som vi i statistiken (Pingdom) kan visa om enstaka tunnelbane/buss-linjer saknas i realtidsinformationen.

    //Åke

    Team Trafiklab
  • Följer

  • Hej tack för svar,

    @Åke i svaret från realtid2 och realtid hittar jag inte dessa felmeddelanden. För realtid2 är ClientError & ServerError satt till null. Metros är endast en tom lista.

  • Åke pratar om andra fel tror jag, eller rättare sagt de fel som systemet kan känna igen och ge felmeddelanden för. För flera veckor sedan kunde inte systemet få kontakt med tunnelbanan och gav då det felmeddelandet.
    Nu har systemet kontakt med tunnelbanan, det är bara den lilla detaljen att vi inte får någon information från grön linje...något som systemet alltså inte kan upptäcka. Mäter då statistiken något viktigt, klart tveksamt. jag köper att man inte kan mäta varje station (även om jag själv haft funderingar på att göra just det, så det är klart det går). men man kanske åtminstone borde mäta ett par viktiga stationer på varje linje? hur är det t.ex. med Ropsten, som ofta inte visar några avgångar? Inte så att Ropsten säger att den inte har tunnelbana (som grön linje gör just nu), utan den säger ofta att den har tunnelbana, men att det inte finns några avgångar de närmaste 30 minuterna...

  • 7 dagar, ev vecka jämnt! De flesta företag hade varit nära konkurs i ett sånt här läge. Tänk ett flygbolag som inte har ett fungerande bokningssystem, eller en börsmäklare som inte kan komma åt USA-börsen...på en vecka... OK, lite hårt kanske, information om SLs linjer är kanske inte SLs kärnverksamhet, eller? Å andra sidan borde kostnaden för att åtminstone veta var all trafik är och dela med sig av den informationen vara försummbar i förhållande till att faktiskt driva den trafiken. Och det fungerar ju faktiskt utmärkt för tre trafikslag, verkar bara vara tunnelbanan som strular hela tiden.

  • Hej,
    Angående statistiken: Eftersom det inte existerar tunnelbanetrafik dygnet runt går det inte att ha larm på att det saknas information för tunnelbanan - i så fall skulle det larma/visa rött varje natt!

    I det här fallet är det ett flöde från systemet bakom systemet som föder webservicen med data som har gått ner. Detta upptäcktes och felanmäldes för en vecka sedan och är fortfarande under utredning. Vi använder ju som sagt samma källa själva...

    Tunnelbanan kommer som beskrivits tidigare komma med i samma system som övriga trafikslag framöver, och under tiden måste de gamla systemen hållas vid liv på övertid. Alternativet till att visa upp det bästa som finns trots gamla och opålitliga system som går ner ibland, är att vänta med att dela ut data till dess allt är helt perfekt i alla led. SL har valt att öppna upp det data som finns och jobbar samtidigt med nyutveckling och förbättringar i alla led. Ska jag tolka dig Peter som att du tycker det var fel val?

  • Ert val att släppa något med 50% tillgänglighet (vilket är vad det haft sedan jag släppte min App) är väl ungefär på samma nivå som att jag valde att använda det. Men nu är vi där vi är, ingen av oss kan backa eftersom vi båda har användare som förväntar sig att det skall fungera. Jag har investerat ca 200 000 i detta, och hann få in 50 kr innan allt pajade !!! Att återbygga förtroendet kommer ta lååång tid.

  • Kanske går det att exponera de larm som SL har internt för oss som bygger tjänster på datan? Tillsammans kanske vi kan hjälpa varandra på olika sätt istället? T.ex om vi kan rapportera våra larm till er på något sätt med? Själv exponerar jag viss data publikt från min övervakning här, http://status.sthlmtraveling.se/.

    Jag har använt varierande källor för SLs data i 5 år nu, det har gått upp och ner i kvalitén men överlag är jag nöjd och väldigt glad att vi har tillgång till datan.

  • Hej,
    Inte helt rätt ställe gissar jag. Men relaterat till att det inte går att få ut data.

    Är det någon som har sparat ett json-svar för tunnelbanan med realtid2? Håller på och utvecklar lite men skulle vilja se hur svaret ser ut. Skulle vara kanon om någon har ett svar med flera linjer, typ Slussen. Så kan jag köra eget mockat istället.

    Detta är det enda jag får nu:
    {"ClientError":null,"ExecutionTime":"00:00:00.1022176","LatestUpdate":"\/Date(1397638310000+0200)\/","ServerError":null,"Buses":[],"Metros":[],"StopPointDeviations":[],"Trains":[],"Trams":[]}

    Tack på förhand

  • @Johan, det går att hämta för andra linjer, testa t.ex med t-centralen.

  • Jag har en massa inspelat över en månad som jag gärna delar med mig av. Tyvärr kommer jag inte vara nära den filen på några dagar, men kan dela till helgen. Skall försöka komma ihåg att lägga upp den på en webserver och lägga urlen här.

  • Tänkte inte på att det endast var gröna linjen som strulade. Nu kan jag koda vidare 😀
    Tack för hjälpen @Johan Nilsson!

    Och tack @Peter för att du erbjöd dig att skicka data

  • Nu är flödet från gröna linjens skyltsystem äntligen tillbaka!
    Problemet uppstod vid arbetet med att gå över till nya system för tunnelbanan.

  • Upptäckte det imorse. Nu är jag lyckligt igen :-)

  • Tack för uppdateringen.

  • (y)

  • Det här problemet är tillbaka.

    Följande fråga visar gammal information, ex `11 Kungsträdg. 27 min. 11 Kungsträdg. 04:58`.

    https://api.trafiklab.se/sl/realtid/GetDepartur...

  • Hej Johan,
    det stämmer att samma typ av fel som det för gröna linjen i våras har inträffat för blå linjen.

    Dataflöde från blå linjens skyltsystem till webbsystemet saknas helt sedan i onsdags och är felanmält. Felsökning pågår.

    Realtidswebservicen du hänvisar till visar det senaste data som finns att tillgå. Realtid 2 och 3 visar ingen information alls när det inte finns uppdaterad data.

    /Sabina

  • Tack för uppdatering, finns det en ungefärlig tid då vi kan förvänta oss att det kommer tillbaka igen?

  • Tyvärr har jag ingen prognos för åtgärdstiden. Återkommer när mer info finns.

  • Hej,
    Felet åtgärdades i fredags vid 17-tiden.

    En server hade bytts ut i tunnelbanesystemet och jobbet som skickar data till webbsystemet hade inte kommit igång. Ny IP-adress gjorde att det även krävdes en brandväggsöppning.

    /Sabina