pubsub för realtidsuppdateringar?

Skulle det gå att få till någon form av pubsub för realtidsuppdateringar av förseningar/spårändringar för tåg via trafikverket-traininfo-api?

Kommentarer

  • Hej Jacob!
    Pubsub är helt klart något som skulle vara önskvärt för realtidsdata. Det kan även hjälpa till att minska belastning på servrar om det byggdes på rätt sätt.

    Önskemålet har varit uppe i forum inför denna pilot från Trafikverket. Dock är det inget som har kunnat åstadkommas inom detta projektets ramar.

    Jag tycker dock tanken är intressant. Hur skulle ett sådan API fungera tekniskt. Några förslag? Kraven är naturligtvis att det är lätt hanterbart med många olika externa användare, relativt lätt att använda och sätta upp. Vilka standarder borde användas?
    Vi för gärna dialogen för eventuella framtida satsningar.

    / Lars

  • Kul att höra att ni också strävar mot att tillhandahålla realtidsdata och funderar på hur det skulle gå till! Spontant tycker jag man borde efterapa befintliga populära realtids-API:er, såsom exempelvis Twitter eller Facebook.

    Av dessa tycker jag personligen att Twitters tillvägagångssätt passar bäst in i modellen, dvs att man ansluter till en endpoint som inte stänger sig, utan skickar kompletta JSON-meddelanden separerade med \r\n. Då skulle man kunna komplettera några av de realtidsvänliga befintliga metoderna under api.trafiklab.se/trafikverket/traininfo/* med realtidsditon under stream-api.trafiklab.se/trafikverket/traininfo/*.

    Således skulle exempelvis https://stream-api.trafiklab.se/trafikverket/traininfo/trains/[Tågid].[Format] inte returnera någonting direkt, utan streama uppdateringar alltefersom de kommer in. Även https://stream-api.trafiklab.se/trafikverket/traininfo/stations/[Använd signatur eller namn]/[Station]/[Ankomster eller avgångar].[Format] och https://stream-api.trafiklab.se/trafikverket/traininfo/stations/[Använd signatur eller namn]/[Station]/track/[Spår].[Format] känns givna.

    Fördelen med att härma Twitter är såklart att det dels är ett beprövat koncept som uppenbarligen skalar och är ganska lättanvänt, och att det även finns färdiga bibliotek i flera språk för att hantera ett sådant API.

  • Tack Jacob!
    Jätteintressant input som öppnar upp vårt tänkande lite!

    Andra får även jättegärna komma med andra eller utökade förslag. Detta är inget som kommer att satsas på just nu, men vi som jobbar med det går och funderar på det lite då och då.

    / Lars

  • Vi har skapat egen arkitektur som ger oss den möjligheten. Kan komma att öppnas upp om någon månad.

    Det bästa vore ju såklart om det gick att strömma data direkt från Trafikverket.

    Håller med om att Twitters stream-API är det som ska efterapas. Ger goda möjligheter till filtrering också.

  • För att utvecklare som idag skrapar Trafikverkets hemsida eller använder sig av den webbservice som blivit exponerad av Trafikverket själva ska kunna gå över till ett "riktigt API" krävs det ju att realtidsdata för störningar finns med.

    Har själv inte hunnit med en genomgång av Vägverket och Trafiklabs API:er ännu men tänkte göra det framöver för att se om det var värt att gå över till dessa.