problem with request: Key is invalid

Hej, jag har provat att generera nycklar för två olika API:er men båda resulterar i {"StatusCode":1002,"Message":"problem with request: Key is invalid"} som svar. Har ni just nu problem med skapande av nya nycklar eller gör jag helt enkelt fel?

Jag har t.ex provat med följande:
http://api.sl.se/api2/typeahead.json?key=<NYCKEL>&searchstring=fruängen

Det känns inte som om jag kan göra så mycket fel där?

// Johan

Kommentarer

  • Hej Johan!

    Vilken användare är du? och vilka APIer/projekt har du försökt skapa nya nycklar på?
    Jag behöver informationen för att söka vidare.

    Med vänlig hälsning, Åke

  • Hej igen Johan!

    Ja kom på en sak som du kan pröva. Skapa ett nytt projekt (ta bort det gamla) och nya API-nycklar.
    Detta kan fungera (inte så bar om du redan har gamla nycklar i nuvarande projekt).

    Med vänlig hälsning, Åke

  • Hallå.

    Jag har provat att använda

    • SL Realtidsinformation 3
    • SL Platsuppslag

    Provade att radera och skapa ett nytt projekt innan jag skrev frågan och provade att göra samma sak igen nu.

    Ett exempel på hur en Platsuppslagnings url ser ut när jag testar (jag har raderat delar av hashen för att inte sprida min privata nyckel)

    api.sl.se/api2/typeahead.json?key=9afe....&searchstring=fruängen

    Har user id 3450 och username stenehall

    // Johan

  • Hej Johan!

    Det verkar vara ett generiskt problem på SL's plattform så SL tar över hanteringen av problemet.

    //Åke

  • Samma problem för mig, fastnade man rätt rejält med kvälls-byggandet.

  • Hej Johan/Kim!

    Johan - din nyckel för SL Trafikuppslag fungerar nu.
    Om det blir problem så kan du använda nyckel: 2143637dbc374bba932b0d33269453cd temporärt.

    För SL Realtidsinformation 3 så kan du temporärt använda nyckeln: d2bf844c6ba344de9138cf292e0f8699

    Kim - vilket API har du problem med?
    Om det är SL Trafikuppslag eller SL Realtidsinformation 3 kan du använda temporära nycklar ovan.

    Om någon mer har liknande problem är det bra om man även rapporterar in vilket API det gäller, så ser jag till att ni får temporära nycklar som gäller tills vidare.

    Problemet som finns på SLs plattform förväntas vara hanterat inom 2-3 dar.

    Med vänlig hälsning, Åke

  • Hej Johan/Kim!

    Nu skall det fungera att anropa med era nyskapade nycklar. Kan Ni försöka att använda Era nycklar och rapportera tillbaka om Ni upptäcker några konstigheter.

    Med vänlig hälsning, Åke

  • Allt fungerar nu utmärkt!

    Tack för snabb hjälp.

    // Johan

  • Har samma problem (användare "ano"). Skapade just precis ett nytt projekt med Realtid 3 och får inte min nyckel att fungera.

    Den temporära nyckeln fungerar.

  • Hej Andreas,

    SL/Evry kollar upp problemet och återkommer när det är löst.

    Med vänlig hälsning, Åke

  • Jag har samma problem!
    Också med SL Reseplanerare 3 och SL Platsuppslag
    Användare: Erik Sillén

  • Hej Erik!

    Alla användare på Trafiklab har samma problem. Nycklar som skapats efter den 22 december, 2014 går inte att använda just nu för anrop av SL's nya APIer som ligger på Evrys plattform.

    Evry har lämnat besked att det ska vara fixat i nästa release, datum är ännu ej bestämt. Har du behov av temporära nycklar, och kan inte vänta ut kommande Evry release, kan du temporärt använda följande nycklar:

    SL Reseplanerare 2: 901a4e37ec5241399978afa26ca8960e
    SL Realtisdinformtion 3: f233059839704d9fa4598abd4ac04ece
    SL Plattsuppslag: 9e236411bb2040feac20909de2f652ee
    SL Störningsinformation 2: e940c0f015c94f00bfddd3ce4dc18d0d
    SL Trafikläget 2: adbb26cfe3524fa0a32b9d08eeb739e4

    Någon API SL Reseplanerare 3 finns inte.

    Med vänlig hälsning, Åke

  • Hej igen Eric!

    Det blev lite fel i texten tidigare. Det skall vara nycklar som skapats från den 31 december 2014 och framåt (och inte från den 22 december).

    Med vänlig hälsning, Åke

  • Finns det någon tempnyckel för realtidsinformation 1?

  • Hej Boris!

    Nej, det finns ingen temporär nyckel för SL API Realtidsinformation 1.
    Gå in och begär nyckel som vanligt på Trafiklab.

    Med vänlig hälsning, Åke

  • Hej!

    Finns det någon temporär nyckel för SL hållplatser och linjer?

  • Hej Fredrik!

    Jag glömde bort APiet SL hållplatser och linjer som även det ligger på SL's nya plattform.
    Du kan använda dig av den temporära nyckeln: dc065cb4058f43b6aa9992ff360cbe0f tills problemet hos Evry är löst.

    Ett förtydligande till mitt svar tidigare angående SL API Realtidsinformation 1. Detta API är inte hostat på Evrys plattform, så det berörs inte av nyckelproblemet. Detsamma gäller alla SL's gamla APIer.

    Med vänlig hälsning, Åke

  • Hej!

    Problemet är nu löst.
    Jag rekommenderar att ni skapar nya nycklar för Era applikationer då mina temporära försvinner inom kort.

    Med vänlig hälsning, Åke

    Team Trafiklab