Koordinater på hållplatser i SL Realtid

Jag skulle vilja kunna få koordinater på hållplatserna när jag använder GetSite i SL Realtid, alternativt som någon redan föreslagit, kunna mappa resultatet från ResRobots StationInZone mot site-ID.

Som det är nu finns det inget sätt att visa alla hållplatser runt omkring mig på en karta. Om jag inte har missat något...

Kommentarer

  • Hej Göran!
    Ursäkta att svaret dröjt.

    Tyvärr finns det inte idag någon sådan funktion. Jag har varit i kontakt med SL som diskuterar hur det skulle gå att tillgängliggöra denna information. Det finns en ambition om att detta ska bli åtkomligt via Trafiklab, men det finns idag inga konkreta planer.

    / Lars

  • Finns det något api som kan lista hållplatser i närheten av en viss gps koordinat?

  • Hej!

    Du kan söka på stationer baserat på position.
    Läs mer på Trafikverket TrainInfo API - http://www.trafiklab.se/api/trafikverket-traini... - och längre ner på sidan där det står stations/search.

    Du kan även läsa mer här http://www.trafiklab.se/api/trafikverket-traini...

    Hoppas detta ger svar på din fråga.

    /Martin

    Team Trafiklab
  • Hej!

    Det kan även vara denna du letar efter.
    Se ResRobot http://www.trafiklab.se/api/resrobot-sok-resa/d... och StationsInZone längre ner på sidan.

    Detta anrop kan används för att söka efter stationer i närheten av en geografisk plats och då med hjälp av koordinater.

    /Martin

    Team Trafiklab
  • Hej Martin!

    Tack för svaret!

    Problemet är om man vill ha realtidsinformation för SL's bussar och tåg så behöver man ett SiteID, medan ResRobot använder ett helt annat "LocationID".
    Med lite tur överensstämmer namnen i de två systemen, men det känns inte som om det finns någon garanti för det (och det kan finnas dubletter).

    Nu var det dock länge sedan jag skrev min kod mot SL's realtids-API, kanske man har byggt ut det sen sist, vad vet jag? Just nu jobbar jag iallafall inte med detta.

    Stort tack för att ni tillhandahåller denna tjänst!

  • Hej!

    SL är medvetna om detta och som Lars sagt tidigare så diskuterar de om hur det skulle gå att tillgängliggöra denna information på ett bra sätt.

    /Martin

    Team Trafiklab
  • Alltså ni måste verkligen ta tag i att fixa antingen att man kan söka via GPS-koordinater för att få fram det fyrsiffriga siteId, eller lägga ut nån lista någonstans som mappar alla siteId till koordinater. GTFS Sverige som listar alla Sveriges hållplatser visar ett helt annat id som inte går att använda.

    Det är jättesvårt att utveckla en realtids-app nu som hittar närliggande stationer, vad jag kan se i alla fall.

    Eftersom ni har att det går att söka via koordinater i realtids-apit så har ni uppenbarligen redan löst detta för detta ändamål, så det borde inte vara svårt att lösa för realtiden också.

  • Hej!

    Som sagts tidigare så är SL medvetna om detta och diskuterar om hur denna information skulle gå att tillgängliggöra på ett bra sätt. Det finns inget datum på detta men de vet att en del utvecklarna önskar detta.

    /Martin

    Team Trafiklab
  • Här kan man hämta en översättningslista som är hyfsat ok:

    https://github.com/thuma/Transit-Stop-Identifier-Conversions-Sweden