Hämta alla stations-id:n från SL

Hej! I mitt system bygger jag bl.a. en autocomplete-funktion för SL:s stationsnamn. Att göra en förfrågning till GetSite vid varje textuppdatering i fältet skulle nog snabbt göra att taket på max antal förfrågningar skulle nås. Jag undrar om det går att hämta ner alla stations-id:n (som t.ex. Hornstull:s "9295") i en fil, som det går med Resrobot:s GTFS-api? Tanken är då att servera dessa till autocomplete-funktionen via ett eget backend. Eller finns det en given bättre lösning med något annat api? Tack för svar och för en mycket bra api-sida!

Kommentarer

  • Hej!

    Det är trevligt att höra att du uppskattar Trafiklab.

    Det finns inget API på Trafiklab som du kan anropa vilket hämtar ner alla stations-id:n i en fil.
    Det jag rekommenderar är att du kollar på https://code.google.com/p/json-simple/ om du jobbar med java. Du anropar tex GetSite och kan sedan skriva json object till filer som du sedan använder i ditt system. Filen uppdaterar du med jämna mellanrum så det finns aktuell information.

    /Martin

    Team Trafiklab
  • Det har möjligtvis inte skapats ett sådant API än?

  • Hej!

    Det kommer inte skapas ett API specifikt för att spara ner alla stations id:n i en fil utan det får man hacka ihop själv på något smart sätt.

    Återkom om du har några funderingar.

    /Martin

    Team Trafiklab
  • Hej,
    SL kommer att erbjuda linje- och hållplatsdata för hela SL-trafiken i form av csv-filer inom kort. Tyvärr har det dragit ut på tiden, men förhoppningen är att de ska finnas tillgängliga på Trafiklab i maj/juni. Vi håller för närvarande på att gå igenom de sista frågetecknen för att hämta ut data på rätt sätt.

    /Sabina

  • Har sökt men inte hittat hur man får ner alla stations id:n.
    Har också byggt en autpo complete funktion som söker vartefter man skriver.
    Men vill inte gör ett api anrop för varje uppdatering i sökföltet,
    Så var/hur kan man ladda ned alla stationer med namn och id för snabbast lokal hantering.

    En cvs fil vore toppen.

    mvh
    Svante
  • Hej Svante,

    Alla hållplatser finns i SLs "Hållplatser och linjer" API, som du hittar här: https://www.trafiklab.se/api/sl-hallplatser-och-linjer-2 . Genom konsolen (https://www.trafiklab.se/api/sl-hallplatser-och-linjer-2/konsol) kan du testa API:et.

    Det finns också GTFS Sverige 2 och GTFS Regional, som båda innehåller en stops.txt med alla hållplatser. I GTFS Sverige 2 krävs det dock lite logik för att filtrera bort de andra operatörerna.

    Hälsningar,
    Bert
    Bert på Trafiklab