Vintersolståndet ochsommarsolståndet

Varför är det inte kallast respektive varmast när vintersolståndet respektive sommarsolståndet infaller? Det är ju vid dessa tillfällen som solen står som lägst respektive högst.
Tacksam för ert svar.
Med vänlig hälsning
Kut Eriksson k.eriksson.consulting@comhem.se

Kommentarer

  • Hej!

    Det finns alltid en tröghet i sådana här processer. På sommaren måste atmosfären bli tillräckligt uppvärmd innan vi får de maximala temperaturerna, och motsvarande gäller med avkylning på vintern.

  • Tack Hans. Tack vare ditt svar har jag fått rätt i denna fråga.
    Hälsningar
    Kurt

  • Den viktigaste orsaken till fördröjningen är att uppvärmningen respektive avkylningen av hav och sjöar tar tid.

  • Ytterligare ett klarläggande från Per-Erik.